Ramina

Yleistä

  • Suomalainen tikkipeli, jota pelataan rahasta tai pelimerkeistä
  • 3-8 pelaajaa.

Jako

  • Tavallinen 52 kortin pakka
  • Tarvitaan pelimerkkejä, esimerkiksi vanhoja kolikoita. Jokaiselle pelaajalle jaetaan sama määrä pelimerkkejä, mielellään useita kymmeniä, jotta pelimerkit eivät lopu heti kesken.
  • Pelimerkkien lisäksi tarvitaan kynä ja paperia pistekirjanpitoa varten
  • Normaali arvojärjestys eli ässä on korkein kortti
  • Kaikille jaetaan viisi korttia, paitsi jos pelaajia on kahdeksan: tällöin jaetaan vain neljä korttia.
  • Pakan päällimmäinen kortti käännetään valtiksi ja asetetaan pakan alle poikittain
  • Jakovuoro siirtyy myötäpäivään

Pelin tavoite

  • Saada kymmenen pistettä, tällöin pelaaja voittaa potin. Jokaisesta tikistä saa yhden pisteen.
  • Jos pelaaja osallistuu jakoon, hänen tavoitteensa on saada vähintään yksi tikki, muussa tapauksessa hän "palaa"

Pelin kulku

  • Etumiehestä alkaen jokainen pelaaja saa valita, tuleeko mukaan peliin vai "huilaako". Pelaaja, joka tulee mukaan, maksaa pottiin yhden pelimerkin ja saa vaihtaa 1-4 korttia pakasta laittamalla pois kädestään vastaavan määrän kortteja. Pelaaja, joka huilaa, laittaa korttinsa pois eikä osallistu peliin tällä kierroksella.
  • Jos pelaajalla on ennestään 9 pistettä, hänellä on pakkopeli eli hän ei saa huilata.
  • Pelaaja saa huilata enintään kaksi kertaa peräkkäin, tämän jälkeen hänellä on pakkopeli. Pelaajat voivat sopia etukäteen myös jonkin toisen huilauskertojen maksimimäärän.
  • Etumies aloittaa ensimmäisen tikin, kun kaikki halukkaat ovat saaneet kortit vaihdettua. Jos etumies huilaa, pelin aloittaa ensimmäinen hänen vasemmalla puolellaan oleva pelaaja, joka on tullut mukaan peliin.
  • Pelissä on maantuntopakko ja valttipakko. Pyydettyä maata on siis lyötävä tikkiin, jos sitä on kädessä. Jos pyydettyä maata ei ole, on pakko lyödä valttia. Jos ei ole pyydettyä maata eikä valttia, saa lyödä minkä tahansa kortin.
  • Tikin voittaa pelaaja, joka on lyönyt suurimman kortin pyydettyä maata tai suurimman valtin lyöjä. Tikin voittaja aloittaa aina seuraavan tikin.

Pisteiden laskenta

  • Jokaisesta tikistä saa pelikirjanpitoon yhden pisteen
  • Jos pelaaja ei saanut yhtään tikkiä, hän palaa. Tällöin hän menettää kaikki aikaisemmat pisteensä pelikirjanpidossa ja joutuu lisäksi maksamaan pelikassaan yhden pelimerkin.

Pelin päättyminen

  • Peli päättyy heti, kun joku pelaajista saa 10 pistettä kasaan. Tämä voi tapahtua myös pelin aikana.
  • Pelin voittaja saa itselleen koko pelikassan.

Taktiikka

  • Ei kannata luottaa vaihtokortteihin. Jos on huono käsi ja paljon pisteitä, huilaa!
  • Ässäkään ei ole varma tikki, ellei se ole valttia.
  • Mitä enemmän pisteitä, sitä varovaisemmin kannattaa tulla mukaan peliin, koska hävittävänä on enemmän pisteitä. Alhaisilla pistemäärillä voi ottaa enemmän riskejä.
  • Kannattaa seurata, kuinka monta korttia muut pelaajat vaihtavat. Mitä enemmän vaihdettuja kortteja, sitä huonommat kortit heillä on alkutilanteessa ollut ja heidän pelinsä on pakasta tulleiden korttien varassa.
  • Taktikointi pelin aikana on sitä vaikeampaa, mitä enemmän pelaajia on mukana. Jos pelissä on kolme pelaajaa, voi tavallisen maan ässällä hyvinkin saada tikin. Sen sijaan jos pelaajia on kuusi, on hyvin todennäköistä, että joku pelaajista vie tikin valtilla.
  • Palamisen todennäköisyys lisääntyy mukaan tulleiden pelaajien määrän mukaan. Jos mukaan tulee kuusi pelaajaa, vähintään yksi pelaaja palaa varmasti, sillä tikkejä on jaossa vain viisi.
  • Valttipakon ansiosta pelaajalta voi mennä hyväkin valtti hukkaan. Yksittäinen valtti on varsin epävarma kortti kädessä.
  • Jos pistetili lähestyy yhdeksää, kannattaa pyrkiä varomaan päätymistä yhdeksään pisteeseen. Yhdeksässä pisteessä on pakkopeli ja huonoilla korteilla voi palaa ja pistetili tipahtaa takaisin nollaan.