Pasiansseja - Säännöt

Alkusanat

  • Tältä sivulta löytyy muutaman mielenkiintoisen pasianssin säännöt. Koska on olemassa hyviä pasianssikirjoja, en aio kirjoittaa mitään kattavaa sääntökokoelmaa.
  • Suosittelen lämpimästi PySolitaire-nimistä pasianssiohjelmaa, jolla voi pelata yli 200 pasianssia. Ohjelman kotisivu ja asennusohjeet (lue tarkasti!) löytyvät osoitteesta Hypyt eli sukkanauhapasianssi

    Yleistä

    Hauska järjestelypasianssi, jossa on hyötyä siitä, että osaa ajatella monta siirtoa eteenpäin.

    Pelaa korttipelejä näillä casinoilla:


    Redbet Casino 1 000 € bonus ja 250 ilmaiskierrosta.

    |

    LeoVegas 1 000 € bonus ja 30 ilmaiskierrosta ilman talletusta + 200 ilmaiskierrosta ilman kierrätysvaatimusta.

    |

    CasinoCruise 200 € bonus ilman talletusta + 800 € bonus ja 200 ilmaiskierrosta.

    |


    Jako

    Pöydälle jaetaan yhteen riviin kortteja oikein päin. Jaettujen korttien määrällä ei ole suurta merkitystä, pakasta jaetaan lisää kortteja rivin perään, kun pöytätilaa vapautuu.

    Tavoite

    Pinota kaikki kortit yhteen pinoon. Myös kahta tai kolmea pinoa voidaan pitää melko hyvänä saavutuksena.

    Pelin kulku

    • Kortin saa siirtää toisen päälle, jos
      1. korteilla on sama numero
      2. kortit ovat samaa maata
    • Kortin saa siirtää ainoastaan
      1. välittömästi vasemmalla puolella olevan kortin päälle
      2. kahden kortin yli hypäten oikealle
    • Kun pakka on loppu ja kaikki siirtomahdollisuudet käytetty, lasketaan jäljelle jääneiden korttipinojen määrä.

    Seitsemän eli Pyhä luku

    Yleistä

    • Yksinkertainen ajanvietepasianssi, jonka läpimenomahdollisuudet ovat hyvin pienet. Onnistumisen tunne on sitäkin suurempi, kun pelin saa joskus menemään läpi.
    • Olen muokannut hieman sääntöjä siten, että läpimenomahdollisuus kasvaisi.

    Jako

    • Tavallinen 52 kortin pakka
    • Jaetaan yhteen riviin kuvapuoli päällepäin seitsemän korttia

    Tavoite

    Poistaa kaikki kortit pöydältä seiskoja lukuunottamatta

    Pelin kulku

    • Kortit 8 - K saa siirtää korttirivin yläpuolelle omalle paikalleen (kahdeksainen ensimmäisen jaetun kortin yläpuolelle, sitten yhdeksäinen jne.). Kutakin korttia saa siirtää vain yhden kappaleen.
    • Perusriviä täydennetään aina umpipakasta siten, että perusrivillä on aina seitsemän korttia.
    • Kun perusrivin yläpuolelle on muodostunut koko sarja 8, 9, 10, J, Q ja K - saa nämä kortit poistaa pelistä. Tämän jälkeen perusrivin yläpuolelle saa taas siirtää kortteja.
    • Perusriviltä saa poistaa korttipareja, joiden summa on seitsemän.
    • Seiskat siirretään pois asetelmasta, mutta jätetään kuvapuoli näkyviin.
    • Jos perusrivillä on seitsemän korttia eikä yhtäkään korttia voi poistaa, turvaudutaan kääntökorttiin. Jos umpipakasta käännetty kortti sopii ylemmälle riville, saa kääntökorttimahdollisuutta käyttää jatkossakin. Jos taas kääntökortti muodostaa parin jonkun perusrivillä olevan kortin kanssa (tai on seiska), on kääntökorttimahdollisuus loppuunkäytetty.

    Pyramidi

    Yleistä

    Parituspasianssi, jossa poistetaan korttiparit, joiden silmälukujen summa on 13

    Jako

    • Tavallinen 52 kortin pakka
    • Pyramidin huipuksi käännetään yksi kortti oikeinpäin
    • Huipun alapuolelle lisätään kuusi riviä kortteja siten, että uudella rivillä on aina yksi kortti enemmän kuin yläpuolella olevalla rivillä ja siten että uuden rivin kukin kortti peittää ylävasemmalla ja ylaoikealla olevan kortin alakulman. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa (kuvassa tosin kortit ovat kuvapuoli alaspäin, toisin kuin pyramidi-pelissä)
    • Loput 24 korttia jätetään umpipakaksi, josta pelaaja kääntää kortteja yksitellen

    Pelin kulku

    • Kaksi korttia, joiden silmälukujen summa on 13 (esimerkiksi 7 ja 6, kuningatar ja ässä) ja jotka ovat asetelmassa vapaana eli niiden päällä ei ole yhtään korttia, voidaan poistaa asetelmasta
    • Kuninkaat saa poistaa asetelmasta ja pakasta sitä mukaa, kun niitä tulee vastaan
    • Umpipakasta käännetään kortti kerrallaan pinoon, missä kortit ovat kuvapuoli ylöspäin. Näitä kortteja saa käyttää samaan tapaan pyramidin purkamiseksi.

    Pelin päättyminen

    Peli menee läpi, jos kaikki pyramidissa olleet kortit saa poistettua pelistä viimeistään kolmannella umpipakan läpikäymisellä

    Muunnelmia

    • Vain vapaana olevat kortit pidetään kuvapuoli ylöspäin, muut kortit pidetään pyramidissa kuvapuoli alaspäin ja käännetään kuvapuoli ylöspäin vasta, kun ne tulevat vapaiksi. Tällä ei ole pelin läpimenoon juurikaan vaikutusta
    • Jos pyramidissa on kaksi limittäin olevaa korttia, joiden summa on 13 ja joista pyramidissa ylempänä olevan kortin päällä ei ole toisia kortteja estämässä sen poistamista, saa nämä kaksi korttia poistaa. Tämä sääntö helpottaa hieman pasianssin läpimenoa.


korttipelit.net