Kasino on hauska seurapeli

Kasino - Säännöt

  • Yksi parhaista kaksinpeleistä, mutta sopii myös 3-4 hengelle.
  • Tavoitteena on kerätä pöydästä mahdollisimman paljon kortteja.
  • Peli tarjoaa hyvät taktikointimahdollisuudet

Jako

  • Tavallinen pakka, ei jokereita
  • Etumiehelle jaetaan kaksi korttia, jakajalle kaksi korttia, pöytään kaksi korttia (oikein päin) ja sama uudelleen. Näin kummallakin pelaajalla on neljä korttia, pöydällä samaten.
  • Kun käsikortit on pelattu, sama jakaja jakaa uudet neljä korttia kummallekin pelaajalle, mutta ei enää pöytään.

Pelaa korttipelejä näillä casinoilla:


Redbet € 1 000 bonus
250 ilmaiskierrosta
LeoVegas € 1 000 bonus
222 ilmaiskierrosta
CasinoCruise € 1 100 bonus
250 ilmaiskierrosta

Korttien arvot

Kortti Arvo kädessä Arvo pöydässä
2...10 silmäluvun mukaan silmäluvun mukaan
J 11 11
Q 12 12
K 13 13
A 14 1
pata-2 (pieni kasino) 15 2
ruutu-10 (iso kasino) 16 10

Kuten taulukosta näkyy, pelin erikoiskortit pata-2 ja ruutu-10 muuttuvat tavalliseksi kakkoseksi ja kympiksi, kun ne joutuvat pöydälle. Samoin käy ässille.

Pelin kulku

  • Pelaaja saa vuorollaan ottaa kortteja pöydältä yhdellä käsikortillaan siten että pöydästä otettavien korttien summa on sen kortin arvo, jolla kortit otetaan. Siis, jos pöydällä on 3,4 ja 5, saa Q:lla ottaa nämä kortit. Myös useita ryhmiä saa ottaa kerrallaan, esim. jos pöydällä on 4, 8 ja Q, saa Q:lla ottaa ne kaikki. Toki pöydällä olevat kaksi viitostakin saa ottaa kädellä olevalla vitosella. Pöydällä olevia kortteja saa käyttää vain yhteen yhdistelmään, joten jos pöydällä on 5, 5 ja 3, saa 8:lla ottaa vain jomman kumman viitosista sekä kolmosen.
  • Otetut kortit pelaaja laittaa eteensä nurin päin. Jos pelaaja pystyy ottamaan kerralla kaikki kortit pöydältä, hän saa mökin, jonka merkiksi yksi otetuista korteista laitetaan otettujen korttien pinossa oikein päin ja poikittain.
  • Jos pelaaja ei pysty (tai halua) ottaa pöydältä yhtään korttia, hän laittaa yhden käsikorteistaan muiden pöydällä olevien korttien joukkoon.

Mökit

  • pelaajien mökit kumoavat toisensa – jos toisella pelaajalla on kaksi mökkiä ja saat mökin, yksi vastapelurin mökeistä kaatuu (etkä merkitse itsellesi mökkiä). Kolmin- tai nelinpelissä mökit kaatuvat, kun kaikilla pelaajilla on mökki.
  • kun jommalla kummalla pelaajalla on kymmenen pistettä tai enemmän, ei kumpikaan pelaaja saa mökkejä.

Pakan viimeinen jako (käsikortit)

  • Kun pakka on tyhjä, ovat seuraavat säännöt voimassa:
  • mökkejä ei tule eikä kaadu
  • viimeksi pöydästä ottanut saa pöydälle jääneet kortit

Pisteiden lasku

  • Pisteitä saa seuraavasti:
kort piste
korttienemmistö (>26 korttia) 1 piste (jos tasapeli, seuraavalla kierroksella 2 pistettä)
pataenemmistö (>6 pataa) 2 pistettä
jokainen ässä 1 piste
pata-2 1 piste
ruutu-10 2 pistettä
  • Näiden pisteiden summa on kymmenen, elleivät kortit mene tasan, joten riittää, kun toinen pelaaja laskee pisteensä ja toinen pelaaja tarkistaa.
  • Jokaisesta mökistä saa yhden pisteen.
  • Peliä pelataan 16 pisteeseen asti, ja peli menee poikki kesken jaon heti, kun toinen rikkoo 16 pisteen rajan. Pisteitä korteista ja padoista ei tällöin lasketa mukaan. Jos kumpikin rikkoo 16 pisteen rajan samassa pelierässä, eniten pisteitä saanut voittaa. Tasapelitapauksissa pisteet lasketaan seuraavassa järjestyksessä: pistekortit (ässät ja kasinot), padat, kortit.

Taktiikkaa

  • Varo laittamasta pöydälle korttia, joka yhdessä toisten pöydällä olevien korttien muodostaa arvokortilla nostettavan ryhmän ellei tarkoituksenasi ole ottaa sitä itse. Tällöinkin on olemassa riski, että vastustajalla on sama arvokortti.
  • Pyri laittamaan pöydälle kortti, jonka avulla pöydälle muodostuu ryhmä, jonka pystyt seuraavalla vuorollasi nostamaan.
  • Pyri keräämään mieluumin patoja kuin kortteja – pataenemmistön saamiseen tarvitaan 7 pataa, korttienemmistöön 27 korttia. Sanotaankin, että yksi pata vastaa yli kuutta muuta maata olevaa korttia.
  • Ässää ei välttämättä kannata jättää viimeiseksi käsikortiksi. Jos jakaja joutuu lyömään ässän viimeisenä pöytään, etumies saa sen helposti seuraavassa jaossa..
  • Kuten kaikissa peleissä, kannattaa muistella, mitä kortteja on pakassa jäljellä, ja toimittava sen mukaan.
  • Joskus kannattaa ottaa riskejä. Oletetaan, että kädessä on ruutukymppi ja ristikymppi, ja kaikki pöytäkortit viitosta suurempia. Tällöin kannattaa ottaa riski ja laittaa ruutukymppi pöydälle; seuraavalla vuorolla voi ottaa ruutukympin tavallisella kympillä. Jos laittaa ristikympin ensin ja vastustaja estää 16:n muodostamisen pöydälle, ruutukympillä ei saa mitään pöydästä, ja silloin sen todennäköisesti menettää vastustajalle.

Muunnelmia

Kolmen ja neljän hengen Kasino

  • Kortit jaetaan myötäpäivään kahden kortin erissä, lopuksi kaksi pöytään. Ja sama uudelleen.
  • Mökit kumoavat toisensa, kun kaikilla on mökki. Voidaan myös sopia, ettei mökeistä saa lainkaan pisteitä. Tai pelaajien näin sopiessa: vain yhdellä pelaajalla kerrallaan voi olla mökkejä eli toisen pelaajan saadessa mökin, ensimmäisen pelaajan mökki kaatuu.
  • Jos padat menevat tasan kahden pelaajana kesken, kumpikin saa yhden pisteen.

Misäärikasino (Kasino väärin päin, laistokasino)

  • Tavoitteena kerätä mahdollisimman vähän pisteitä
  • Kun pelaaja lyö pöydälle kortin, hänen on otettava pöydästä kortti/kortit, jotka pelatulla kortilla pystyy nostamaan. Toisin sanoen: laistaminen ei ole sallittua.
  • Pelaaja saa kuitenkin valita, mitkä kortit hän pöydästä nostaa, jos valittavissa on useita toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Esim. jos pöydässä on 2, 4, 6, 8, Q; pelaaja voi ottaa ässällä ryhmän 2+4+8 eikä ryhmiä 2+Q ja 6+8. Jos pelaaja löisi 8:n, hänen olisi kuitenkin nostettava sekä 2+6 sekä 8, koska 8:n nostaminen ei poissulje korttien 2 ja 6 nostamista.
  • Jos pelaaja tahallaan tai vahingossa jättää nostamatta kortin/kortit pöydältä, vastustaja saa valita pöydästä haluamansa (sääntöjen mukaisen) yhdistelmän kortteja, jotka pelaajan on nostettava.
  • Pisteet voidaan laskea tavalliseen tapaan, joitakin poikkeavuuksia saattaa esiintyä.

Kasino pareittain

  • 4 pelaajan versio siten että vastakkain istuvat pelaajat muodostavat parin.
  • Toimii paremmin neljän hengen pelinä kuin tavallinen versio. Silti Kasino on paras kaksinpelinä.

Pakkakasino

  • Mitä tahansa versiota voidaan pelata pakkakasinosäännöillä
  • Pelaajat täydentävät korttejaan niin että kummallakin on aina neljä korttia kädessä
  • Vähentää taktikointimahdollisuuksia, lisäksi arvokortit kerääntyvät pelaajien käsiin.

Rakennuskasino

  • Mitä tahansa versiota voidaan pelata rakennuskasinosäännöillä (paitsi Misäärikasinoa)
  • Pelaajat saavat rakentaa pöydällä oleville korteille.

Rakentaminen

  • Rakennus koostuu kahdesta tai useammasta kortista. Pelaaja voi lyödä yhden kortin jonkun pöytäkortin päälle ja muodostaa rakennuksen.
  • Rakennuksen arvo on siihen laitettujen korttien summa, ellei se ole kaksoisrakennus (selitys alempana).
  • Rakennuksen voi nostaa vain ja ainoastaan rakennuksen arvoa vastaavalla kortilla.
  • Esimerkki: pöydällä on 5, pelaajan kädessä 7 ja Q. Pelaaja laittaa seiskan viitosen päälle ja sanoo "Rakennan kuningattarelle". Nyt vastapeluri ei voi nostaa viitosta pöydästä erikseen – sen voi nostaa vain kuningattarella.
  • Rakennuksen saa tehdä vain, jos kädessä on kortti jolla rakennuksen saa nostettua. Rangaistus säännön rikkomisesta on 5 miinuspistettä, minkä lisäksi rakennus hajotetaan ja peliä jatketaan.
  • Pelaaja, joka on rakentanut, ei saa lyödä korttia pöytään, ellei hän ota pöydästä jotakin tai muokkaa rakennusta.
  • *Kaksoisrakennus syntyy, kun pelaaja tekee kaksi samalle numerolle rakennettua rakennusta. Nämä yhdistetään samaan pinoon.
  • Kaksoisrakennukseen kuuluvat kortit samaan pinoon.
  • Kaksoisrakennusta ei saa enää korottaa. Esimerkki: pöydällä 3,4,Q, kädessä 3,5,9,Q. Pelaaja laittaa viitosen pöydällä olevan nelosen päälle ja sanoo "Rakennan yhdeksäiselle". Seuraavalla vuorollaan pelaaja laittaa kolmosen rakennuksen päälle, siirtää Q:n rakennuksen päälle ja sanoo "Rakennan kuningattarelle" (4+5+3=12). Seuraavalla vuorollaan pelaaja ottaa rakennuksen kädessään olevalla kuningattarella.

* Näin kirjat esittävät kaksoisrakennuksen. Minusta kaksoisrakennus voi muodostua myös rakennuksesta ja yksittäisestäkortista, jotka ovat samanarvoiset. Jos esimerkiksi rakentaa kuninkaalle, ja pöydällä on ennestään kuningas, saa kuninkaan liittää rakennukseen.

Vielä radikaalimpi määritelmä kaksoisrakennukselle olisi "Kaksoisrakennus on rakennus, joka sisältää kahdesti oman arvonsa". Näin voitaisiin lyödä viitonen viitosen päälle ja muodostaa kaksoisrakennus viitoselle. Pelaajan pitää tietysti sanoa rakentaako hän viitoselle vai kympille.