Lupaus

Yleistä

  • Viihdyttävä 3-7 hengen tarjoustikkipeli
  • Tavoitteena on saada täsmälleen niin monta tikkiä, kuin on luvannut

Jako

  • Tavallinen 52 kortin pakka; ässä korkein, kakkonen alin kortti
  • Ensimmäinen jakaja voidaan valita korttia nostamalla, korkeimman kortin nostaneesta tulee jakaja
  • Ensimmäisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit pelaajille tasan, esimerkiksi neljän hengen pelissä kullekin tulee 13 korttia ja kolmen hengen pelissä kullekin 17 korttia ja yksi jää yli
  • Ylijääneistä korteista päällimmäinen kortti käännetään valtiksi. Neljän hengen pelissä ensimmäisellä kierroksella ei ole ylijääneitä kortteja, joten peli pelataan ilman valttia.
  • Seuraavalla kierroksella jaetaan pelaajille aina yksi kortti vähemmän kuin edellisellä kierroksella. Viimeisellä kierroksella on siis jokaisella pelaajalla vain yksi kortti.

Pelin tavoite

  • Tarjota sopiva määrä tikkejä, jonka korteilla pystyy saamaan ja pelata niin, että saa tarkalleen lupaamansa tikkimäärän
  • Eräänlainen tavoite on myös estää toisia pelaajia saamasta lupaamaansa määrää tikkejä

Pelin kulku

  • Kortit katsottuaan ja tarjouksensa päätettyään pelaajat laskevat korttinsa pöydälle ja samanaikaisesti näyttävät sormillaan luvattujen tikkien määrän. Myös nolla tikkiä on sallittu tarjous, jolloin pelaaja pitää kätensä nyrkissä. Tarjoukset kannattaa kirjoittaa paperille.
  • Etumies aloittaa ensimmäisen tikin, tikin voittaja aloittaa tämän jälkeen uuden tikin
  • Maata on tunnustettava, valttipakkoa ei ole
  • Tikit on pidettävä pöydällä niin, että pelaajat näkevät helposti, kuinka monta tikkiä kullakin pelaajalla on

Pisteiden laskenta

  • Jos pelaaja saa tasan lupaamansa määrän tikkejä, hän saa 10 pistettä + luvattujen tikkien määrän. Esimerkiksi nollan tikin tarjouksesta 10 + 0 = 10 pistettä, kolmen tikin tarjouksesta 10 + 3 = 13 pistettä.
  • Vinkki: Jos pelaajien lupaukset merkitään suoraan pistekirjanpitoon, voidaan pelikierroksen jälkeen lisätä ykkönen eteen niiden pelaajien lupauksiin, jotka saivat lupaamansa määrän tikkejä ja vastaavasti vetää yli pieleen menneiden lupausten pistemäärät.

Pelin päättyminen

  • Peli päättyy, kun viimeinen, yhden käsikortin kierros on pelattu
  • Eniten pisteitä kerännyt voittaa

Muunnelmia

  • Voidaan pelata pitempi peli, jolloin yhden kortin kierroksen jälkeen tulee kahden kortin kierros, kolmen kortin kierros jne., kunnes taas kaikki kortit on jaettu pelaajille viimeisellä kierroksella
  • Tarjoaminen voidaan tehdä vuorotellen etumiehestä alkaen. Tällöin sääntönä on, että jakaja (eli viimeksi tarjoava pelaaja) ei saa tarjota tikkimäärää, jolla pelaajien tikkien summaksi tulee jaettujen korttien lukumäärä. Siis: Luvattujen tikkien määrän joka kierroksella täytyy olla erisuuri kuin jaossa olevien tikkien määrä ja täten joka kierroksella vähintään yhden pelaajan tarjous menee metsään.
  • Nollan tikin pelin onnistuneesta läpiviemisestä voidaan antaa lisähyvitystä, sillä varsinkin useammalla käsikortilla pelattaessa nollan tikin peli voi olla vaikea. Hyvitys voisi olla jaossa olevien tikkien lukumärä silloin, kun jaossa olevia tikkejä on vähintään viisi. Näin läpimenneestä nollan tikin pelistä saisi neljän kortin kierroksella normaalisti 10 + 0 pistettä, mutta viiden kortin kierroksella 10 + 5 pistettä, kuuden kortin kierroksella 10 + 6 pistettä jne.
  • Valtti voidaan määrätä kiinteästi eri kierroksilla esimerkiksi järjestyksessä hertta, ruutu, risti pata, ...
  • Lupauksella on muitakin nimiä, sitä voidaan kutsua esimerkiksi nimellä laatikko.