Ginirommi

Yleistä

  • Yksi vanhimmista rommipeleistä, kehitetty pokerirommista.
  • Erittäin suosittu anglosaksisissa maissa, ainakin elokuvien ja sarjojen perusteella.
  • Kaksinpeli, ei toimi muulla pelaajamäärällä
  • Korttien arvojärjestys: ässä alin, kuningas korkein. Pisteenlaskussa silmäluvun mukaan, paitsi kuvakortit, joiden pistearvo on 10.

Tavoite

  • Kerätä vähintään kolmen kortin ryhmiä, siten että kaikki käsikortit sopivat ryhmiin
  • Ryhmiä ovat värisuorat (saman maan peräkkäiset kortit) ja samannumeroisten korttien ryhmät, esim. K,K,K tai 5,5,5,5.

Jako

Jakaja jakaa kummallekin 10 korttia ja kääntää pakan päällimmäisen kortin avopakan ensimmäiseksi kortiksi.

Pelin kulku

  • Etumies saa ottaa avopakan ensimmäisen kortin. Jos hän ei halua sitä, jakajalla on oikeus ottaa se. Jos kumpikaan ei halua avopakan ensimmäistä korttia, etumies ottaa yhden kortin umpipakasta ja laittaa haluamansa kortin avopakkaan.
  • Tästä eteenpäin pelaajat ottavat yhden kortin joko ajopakasta tai umpipakasta ja laittavat yhden kortin avopakkaan. Näin pelaajat vaihtavat keskenään kortteja ja saavat umpipakasta uusia kortteja. Avopakkaan kerääntyy kortteja, joita kumpikaan pelaaja ei huoli.
  • Kun pelaajan ryhmiin sopimattomien käsikorttien arvo on kymmenen pistettä tai vähemmän, hän saa lopettaa. Lopetus tapahtuu laittamalla kortti avopakkaan nurinpäin.
  • Jos pelaajan kaikki käsikortit kuuluvat ryhmiin, hän lopettaa samoin kuin edellisessä kohdassa, mutta sanoo 'gini'. Yksi kortti on laitettava avopakkaan vaikka kaikki kortit sopisivat ryhmiin.
  • Umpipakan kahta viimeistä korttia ei saa nostaa. Jos kumpikaan ei ole tähän mennessä lopettanut, kumpikaan ei saa pisteitä.

Pisteiden lasku

Pisteidenlaskuun on ainakin kaksi erilaista tapaa, seuraavat säännöt ovat yhteisiä:

  • Lopettaja asettelee käsikortit eteensä, siten että ryhmät näkyvät selvästi. Tämän jälkeen vastapeluri tekee samoin.
  • Vastustajalla on oikeus täydentää lopettajan ryhmiä. Jos lopettajalla on esim. 7,7,7 ja vastustajalla 7, saa sen lisätä lopettajan ryhmään. Näin vastustaja voi vähentää miinuspisteitään (tai jopa nousta jaon voittajaksi). Usein pelataan niin, että ginilopetusta ei saa täydentää.
  • Miinuspisteiden erotus merkitaan sen hyväksi, jolla on vähiten miinuspisteitä. Esim. lopettajalla on 7 miinuspistettä ja vastustajalla 5, niin vastustaja voittaa jaon ja saa 7-5=2 pistettä

Ensimmäinen laskutapa

  • Jos lopettajalle jää enemmän miinuspisteitä käsikorteista kuin vastustajalle, saa vastustaja 10 hyvityspistettä.
  • Ginilopetuksesta saa 20 p.
  • Kun toinen pelaajista saa yli sata pistettä, hän saa 100 lisäpistettä, paitsi jos vastustajalla ei ole yhtään pistettä, jolloin voittaja saa 200 pistettä. Lisäksi jokaisesta voitetusta jaosta kumpikin pelaaja saa 20 pistettä.

Toinen laskutapa

  • Jos lopettajalle jää enemmän miinuspisteitä käsikorteista kuin vastustajalle, saa vastustaja 20 hyvityspistettä sekä miinuspisteiden erotuksen. Tasapelitilanteessa ei-lopettaja saa 10 pistettä.
  • Ginistä saa 25 p.
  • Sata pistettä saanut pelaaja voittaa pelin. Hän saa 100/200 pistettä siitä riippuen oliko vastustajalla yhtään pistettä. Lisäksi jokaisesta voitetusta jaosta kumpikin pelaaja saa 20 pistettä.

Yksinkertaistettu pisteenlaskutapa

  • Pelaaja, jolla on vähemmän miinuspisteitä kuin vastustajalla, saa 20 pistettä sekä erotuksen.
  • Ginistä saa lisäksi 20 p.
  • Jos lopettajalle jää enemmän tai yhtä paljon miinuspisteitä kuin vastustajalle, saa vastustaja 10 p. hyvityksen edellämainittujen pisteiden lisäksi.
  • Peli menee poikki etukäteen sovitusta pistemäärästä, esim 150 tai 300.

Taktiikka

  • Avopakan korteista voit päätellä, mitä vastustajasi ei kerää
  • Suosi värisuoria, sillä niissä voi olla yli neljä korttia, kun taas neljän samanarvoisen kortin ryhmään ei voi enää lisätä mitään.
  • Muuta 'keräilysuunnitelmaa', jos se tuntuu järkevältä
  • Yritä pitää kätesi sellaisena, että mahdollisimman moni kortti sopii siihen.
  • Jos vastustajasi ottaa avopakasta kortin, paina se mieleesi ja vältä antamasta toista samaan ryhmään kuuluvaa korttia. Joskus voi tosin olla vaikeaa päätellä, kerääkö vastustaja samannumeroisia kortteja vai värisuoraa.
  • Joskus omastakin kädestä voi lukea tietoja vastustajan korteista, mieti miten!
  • James Bondin vihje: "Älä koskaan ota korttia avopakasta, ellet todella tarvitse sitä" [Elä ja anna toisten kuolla]. Bond hävisi pelin, päätelkää itse, kannattaako tuota sääntöä noudattaa.