Durak

Yleistä

  • Venäläinen korttipeli, joka on ehkä kaikkein tunnetuin korttipeli Venäjällä, mutta Suomessa valitettavan harvinainen
  • 4 pelaajaa joukkueittain tai 2-6 pelaajaa yksittäin
  • Joukkueen jäsenet istuvat vastakkain
  • Tällä sivulla esitetyn version täydellinen nimi on podkidnoi durak. Katso myös turakan säännöt.
  • Durak tarkoittaa tyhmyriä
  • Peli muistuttaa hieman mustaa maijaa, mutta on taktisesti paljon haastavampi ja silti helppo oppia

Jako

  • 36 kortin pakka. Tavallisesta 52 kortin pakasta poistetaan kortit 2-5.
  • Jakaja sekoittaa kortit. Perinteisesti pakkaa ei nosteta. Jos jakaja tarjoaa pakkaa nostettavaksi ja joku koskee pakkaan, jakovuoro ja tyhmyrin arvonimi siirtyy hänelle. Sääntöä ei kuitenkaan ole pakko noudattaa.
  • Kullekin jaetaan kuusi korttia yksitellen sekä seuraava kortti käännetään oikeinpäin ja asetetaan pakan alle poikittain. Tästä maasta tulee valtti.
  • Seuraavissa jaoissa häviäjä jakaa

Korttien arvojärjestys

Kuutoset ovat alimpia kortteja, ässät korkeimpia. Valtti voittaa tavallisen kortin tai arvoasteikolla heikomman valtin.

Pelin tavoite

Päästä korteista eroon

Pelin kulku

Tässä selitetään pareittain pelattava nelinpeliversio, joka lienee kaikkein paras pelaajalukumäärä.

  • Durak koostuu hyökkäyksistä - aina on aina yksi puolustaja ja vähintään yksi hyökkääjä. Paripelissä kumpikin parin jäsenistä saa osallistua hyökkäykseen.
  • Pelaaja, joka saa alimman valtin (valtti-6) pelin aikana pakasta (tai heti jaossa), saa vaihtaa alimman valttinsa milloin tahansa pelin aikana (myös toisten pelaajien vuorolla) pakan alimpana olevaan valttikorttiin. Vaihdon voi tehdä jopa silloin, kun pelaaja on jo ehtinyt nostaa pakan alimpana olevan valtin - kunhan kukaan ei ole ehtinyt lyömään korttia. Hyökkäyksessä saatua pienintä valttia ei saa vaihtaa, kortin on tultava pakasta.

Hyökkäys

  • Ensimmäiseksi hyökkää etumies hänen vasemmalla puolellaan olevaa pelaajaa kohtaan.
  • Hyökkääjä pelaa yhden vapaavalintaisen kortin puolustajan eteen.
  • Puolustaja voi torjua kortin lyömällä sen päälle lomittain suuremman kortin - siis suuremman kortin samaa maata tai valtin.
  • Tämän jälkeen hyökkääjä tai hänen parinsa voi jatkaa hyökkäystä, kunhan hyökkäyskortti on numeroarvoltaan sama kuin jomman kumman äsken pelatun kortin.
    • Hyökkäyksen perussääntö: Hyökkäyskortti ei saa olla numeroarvoltaan erisuuri kuin pöydällä jo olevat kortit. Tämä pätee itse asiassa myös ensimmäiseen hyökkäyskorttiin - halutessaan voi hyökätä useammalla samannumeroisella kortilla, mutta siitä ei ole taktisesti mitään hyötyä.
  • Jos sekä hyökkääjä että hänen parinsa haluavat hyökätä, on hyökkääjällä etuasema.
  • Hyökkääjä ja hänen parinsa saavat keskustella sivistyneesti keskenään hyökkäyksestä - esim. hyökkääjä voi pyytää pariaan hyökkäämään, jos hänellä on valttia.
  • Pelaajat täydentävät käsikorttejaan hyökkäyksen jälkeen (sitten kun hyökkäys kokonaisuudessaan on päättynyt) siten, että kaikilla on taas kuusi käsikorttia. Ensin täydentää hyökkääjä, sitten hänen parinsa ja vasta lopuksi puolustaja. Kortit voivat toki loppua kesken täydennyksen - tällöin joku saa vähemmän kortteja.

Onnistunut hyökkäys

  • Jos puolustaja ei voi (tai halua) vastata hyökkäykseen, hän voi nostaa kaikki taisteluun osallistuneet kortit pöydältä. Jos hyökkääjillä tässä vaiheessa on kädessään kortteja, joilla olisi voinut vielä hyökätä, on heillä oikeus antaa nämä kortit (kuvapuoli ylöspäin) puolustajalle.
  • Onnistuneen hyökkäyksen jälkeen vuoro siirtyy puolustajan vasemmalla puolella olevalle pelaajalle.

Torjuttu hyökkäys

  • Puolustaja torjuu hyökkäyksen, jos
    1. Hänen käsikorttinsa loppuvat hyökkäykseen vastatessa
    2. Hän torjuu kuudennen hyökkäyskortin
    3. Hyökkääjillä ei ole enää laillisia hyökkäyskortteja tai he eivät halua enää muusta syystä jatkaa hyökkäystä
  • Torjutun hyökkäyksen jälkeen hyökkäykseen osallistuneet kortit kaadetaan eli poistetaan pelistä. Puolustajasta tulee uusi hyökkääjä. Hän hyökkää vasemmalla puolellaan olevaa pelaajaa kohti.

Loppupeli

  • Kun umpipakka loppuu, pelataan käsikortit loppuun
  • Pelin voittaa joukkue, jonka kummaltakin pelaajalta loppuvat kortit
  • Kun joukkueen toiselta jäseneltä loppuvat kortit, hänen parinsa ryhtyy pelaamaan sekä itsensä että parinsa puolesta. Asian havainnollistamiseksi voi vaikka kuvitella, että jäljelle jäänyt parin jäsen nousee paikaltaan ja siirtyy istumaan parinsa paikalle, silloin kun tämän vuoro olisi. Esimerkki korttien loppumisesta:
    1. Pelaajat ovat pohjoinen, itä, etelä ja länsi.
    2. Pohjoinen hyökkää itää kohti. Itä torjuu hyökkäyksen, mutta häneltä loppuvat kortit.
    3. Koska itä torjui hyökkäyksen, olisi hänen vuoronsa hyökätä etelää kohtaan. Koska idältä kuitenkin loppuivat kortit, hyökkää idän pari länsi hänen puolestaan etelää vastaan.
    4. Etelä häviää hyökkäyksen, joten vuoro siirtyy tavalliseen tapaan lännelle.
    5. Länsi hyökkää pohjoista vastaan.
    6. Pohjoinen torjuu hyökkäyksen, joten hän hyökkää itää kohti.
    7. Länsi tuuraa jälleen itää puolustaen pohjoisen hyökkäystä omilla korteillaan.
    8. Lännen kortit loppuvat hyökkäyksen torjumisessa, joten joukkue itä-länsi on voittanut pelin.

Pisteiden laskenta

Durakissa ei välttämättä lasketa pisteitä. Halutessa voidaan kuitenkin pitää kirjaa häviöistä ja pelata tietty määrä pelejä tai kunnes joku pelaajista on hävinnyt etukäteen sovitun määrän pelejä.

Muunnelmia

Yksilöpeli (2-6 pelaajaa)

  • Kukin pelaa omaan pussiinsa, hyökkäykseen saavat kuitenkin osallistua hyökkääjän lisäksi
    1. Kolmin- ja nelinpelissä kaikki muut pelaajat kuin hyökkääjä ja puolustaja. Nelinpelissä puolustajan vasemmalla puolella istuva pelaaja on etusijalla puolustajaa vastapäätä istuvaan pelaajaan nähden.
    2. Viisin- tai kuusinpelissä puolustajan vasemmalla puolella istuva pelaaja.
  • Kun pelaajalta loppuvat kortit, peli jatkuu normaalisti, kukaan ei pelaa toisen puolesta
  • Peliä pelataan, kunnes vain yhdellä pelaajalla on kortteja kädessä. Hänestä tulee tyhmyri.

Paripeli (6 pelaajaa)

  • Ehdottomasti kaikkein omalaatuisin pelaajavariaatio
  • Pelaajat muodostavat kaksi joukkuetta
  • Joukkueiden A ja B pelaajat istuvat pöydän ääressä mallin A-B-A-B-A-B mukaisesti, siis peräkkäiset pelaajat ovat aina eri joukkueesta
  • Koska kortteja on vain 36, kaikki kortit jaetaan. Viimeinen jakajalle tuleva kortti käännetään valtiksi. Jakaja ottaa kortin käteensä, kun muut ovat nähneet sen.
  • Hyökkäykseen saavat osallistua kummatkin hyökkääjän puolueessa olevat apurit
  • Kun joltakin pelaajalta loppuvat kortit, kuvitellaan hänen paikalleen istahtavan myötäpäivään laskien puolueen seuraavan pelaajan, jonka istumapaikan puolestaan täyttää joukkueen kolmas jäsen. Tyhjä paikka siirtyy eteenpäin. Hämäävää? Kieltämättä. Selventävä (?) esimerkki. Suosittelen hahmottelemaan asiaa paperilla tai korttipelipöydän ääressä:
    • Jos X kuvaa pelaajaa, jolta loppuvat kortit:
      A1-X-A2-B2-A3-B3
    • A1 hyökkäisi pelistä pois jääneen B1:tä vastaan, joten B2 ja B3 "hyppäävät" kuvitellussa istumajärjestyksessä pykälää taaksepäin:
      A1-B2-A2-B3-A3-X
    • A1 siis hyökkää B2:ta vastaan.
    • B2 torjuu, joten hän hyökkää seuraavaksi A2:ta vastaan (vertaa ylempänä olevaan todelliseen istumajärjestykseen - A2 istuu B2:n oikealla puolella)
    • Hyökkäys onnistuu, joten hyökkäysvuoro siirtyy B-joukkueen seuraavalle pelaajalle B3:lle.
    • B3 hyökkää A3:ta vastaan. A3 nostaa kortit, joten hyökkäysvuoro siirtyy B-joukkueen sisällä B1:lle, joka siis on jo poistunut pelistä. Kierrätetään taas pelaajia "virtuaalipöydän" ympärillä. B1:n paikka täytetään jälleen seuraavalla B-joukkueen pelaajalla eli B2:lla. B3 siirtyy B2:n paikalle ja B3:n paikka jää "tyhjäksi":
      A1-B3-A2-X-A3-B2
    • Eli B2:n tulee hyökätä A1:tä kohtaan.
    • Jne.