Canasta

Yleistä

  • Canasta on rommipeli, joka on kehitetty 1950-luvulla Uruguayssa.
  • Voidaan pelata kaksin tai neljästään paripelinä, mutta myös 6 hengen versio on olemassa.

Käsitteitä

  • Villejä kortteja ovat jokerit ja kakkoset. Ne edustavat mitä tahansa korttia nelosesta ässään.
  • Canasta on korttiryhmä, jossa on vähintään 7 korttia, jotka edustavat samaa numeroarvoa (esim. 5 kuningasta ja 2 kakkosta villeinä kortteina)
  • Pöytäyksellä tarkoitetaan sääntöjen mukaan pöydälle asetettuja korttiryhmiä. Kaikkien korttien pitää olla näkyvissä ja järjestettynä numeroarvon mukaan.
  • Puhdas canasta ei sisällä villejä kortteja eli siinä on 7 tai 8 samannumeroista korttia. Puhdas canasta merkitään kokoamalla siihen kuuluvat kortit pinoksi, jonka päällimmäinen kortti on punainen.
  • Sekacanastassa on mukana villejä kortteja ja sen erottamiseksi puhtaasta canastasta päällimmäiseksi kortiksi asetetaan musta kortti (ei kuitenkaan jokeri eikä kakkonen).
  • Sulkukortteja ovat mustat kolmoset ja villit kortit. Niiden laittaminen avopakkaan estää seuraavaa pelaajaa nostamasta avopakkaa.

Jako

  • Canastassa käytetään kahta pakkaa, joissa kummassakin on mukana kaksi jokeria, yhteensä 108 korttia
  • Kaksinpelissä molemmille jaetaan 15 korttia
  • Nelinpelissä kaikille jaetaan 11 korttia
  • Pakan päällimmäinen kortti käännetään avopakan ensimmäiseksi kortiksi. Jos tämä kortti on punainen kolmonen tai villi kortti, käännetään sen päälle uusia kortteja poikittain kunnes tulee tavallinen kortti.

Korttien pistearvot

Kortti Arvo pisteitä laskettaessa Kortin erikoismerkitys
musta 3 5 sulkukortti
4-7 5
8-K 10
ässä 20
2 20 villi kortti (+sulkukortti)
jokeri 50 villi kortti (+sulkukortti)
punainen 3 100 bonuskortti

Tavoite

  • Kerätä tarvittava määrä canastoja ja hankkiutua sen jälkeen eroon kaikista käsikorteista.
  • Estää vastustajaa nostamasta avopakkaa.

Erikoiskortit ja niiden käyttötarkoitus

Sulkukortit

Pelaaja ei voi nostaa avopakkaa, jos sen päällimmäinen kortti on sulkukortti.

Villit kortit

Villi kortti korvaa minkä tahansa tavallisen kortin (ei kolmosia).

Bonuskortit

Punaiset kolmoset tuovat lisäpisteitä tai lisätappioita.

Kaksinpelin ja nelinpelin erot

  • Nelinpelissä parilla on yhteiset canastat ja pöytäykset
  • Kaksinpelissä lopetukseen vaaditaan 2 canastaa, nelinpelissä 1
  • Nelinpelissä pelaaja saa kysyä pariltaan kerran "Saanko lopettaa". Pari saa vastata "Kyllä" tai "Ei". Vastausta on noudatettava. Myöhemmin kumpi tahansa parin jäsenistä voi lopettaa milloin tahansa.

Pelin kulku

  • Jakajasta seuraava aloittaa
  • Pelaajan vuoro alkaa umpipakan päällimmäisen kortin tai koko avopakan nostamisella, katso Avopakan nostaminen
    • Avopakan saa nostaa, jos kädessä tai pöydällä on kaksi samannumeroista korttia kuin avopakan päällimmäinen kortti.
    • Avopakan nostajan on heti pöydättävä avopakan päällimmäinen kortti pöytäyssääntöjen mukaisesti.
    • Vasta kun avopakan päällimäinen kortti on pöydätty sääntöjen mukaisesti, saa pelaaja ottaa käteensä loput avopakan kortit.
    • Avopakkaa ei saa nostaa lisäämällä avopakan päällimmäistä korttia valmiiseen canastaan (vanhempien sääntöjen mukaan tämä oli sallittua).
    • Avopakkaa ei saa koskaan nostaa, jos päällimmäinen kortti on musta kolmonen, jokeri tai kakkonen.

    Avopakan lukitseminen

    • Avopakan lukitseminen vaikeuttaa sen nostamista.
    • Lukittua avopakkaa ei saa nostaa kuin kahdella samanarvoisella käsikortilla.
    • Lukitseminen tapahtuu laittamalla avopakkaan jokeri tai kakkonen (voidaan myös sopia, että punainen kolmonenkin toimii lukituskorttina).
    • Lukituskortti asetetaan avopakkaan poikittain, jotta se jää näkyviin, kun sen päälle tulee muita kortteja
    • Lukitus aukeaa, kun joku nostaa avopakan

    Pisteiden laskenta

    • Kumpikin pelaaja (pari) saa pisteitä seuraavasti
    Lopetus 100
    Hyvitys lopetuksesta yhdellä pöytäyskerralla 100
    Puhdas canasta 500
    Sekakanasta 300
    Pöydätyt kortit (myös canastoihin sisältyvät) korttien pistearvo
    Käsikortit korttien pistearvo negatiivisena
    Punaiset kolmoset 1-3 kpl: 100 p. jokaisesta, 4 kpl: kaksinkertainen arvo (=800 pistettä)
    • Jos häviäjällä ei ole yhtään pöytäystä, punaiset kolmoset lasketaan negatiivisina.
    • Canastaa pelataan 5000 pisteeseen asti.

    Taktiikka

    Avopakkaan laitettavan kortin valinta

    • Käytä mustia kolmosia, jos avopakassa on hyviä kortteja, etkä halua vastustajan nostavan sitä.
    • Jos avopakassa on oikein hyviä kortteja (esim. muutama jokeri ja 5 samannumeroista korttia, joista yhdessä saa valmiin canastan), uhraa kädestäsi niitä kortteja, joita sinulla on eniten tai käytä jokereita tai mustia kolmosia. Näin vastustajan on vaikea tai mahdoton nostaa pakkaa.
    • Muistele, mitä vastustaja on aikaisemmin laittanut avopakkaan. Näin voit päätellä, mitä kortteja hän ei kerää. Älä silti luota sataprosenttisesti tähän, sillä vastustajasi saattaa olla ovela ja houkutella sinua laittamaan haluamansa kortin avopakkaan!
    • Kun vastustajallasi ei ole vielä yhtään pöytäystä, suosi pieniarvoisten korttien laittamista avopakkaan, koska pieniarvoisista korteista on vaikeampaa saada kokoon vähimmäispöytäystä. Varsinkin ässän laittaminen avopakkaan on tässä vaiheessa typerää.

    Milloin tulisi tehdä pöytäys

    • Kaksinpelissä mahdollisimman myöhään, koska pöytäykset kertovat vastustajallesi, mitä sinä keräät.
    • nelinpelissä heti, kun siitä on peliparillesi hyötyä

    Lopetus

    • Lopeta mielummin liian aikaisin kuin liian myöhään, ettei vastustaja pääse yllättämään (Parempi pyy pivossa...).

    Pisteiden maksimointi

    • Laita harkiten villejä kortteja ryhmiin -- villejä kortteja ei saa pois sen jälkeen, kun ne on pöytäykseen lisätty.
    • Pitkitä peliä, jos olet niskan päällä

    Avopakan nosto

    • Nosta avopakka, saat sen avulla valmiin canastan
    • Älä nosta avopakkaa yhden tai kahden haluamasi kortin takia, pakasta voi tulla esim. jokeri.
    • Jos avopakassa on paljon hyviä kortteja, taistele siitä!

    Sääntöpoikkeavuuksia

    • Useimmat pelaajat nostavat kaksinpelissä avopakasta kaksi korttia kerrallaan, mikä ehkäisee käsikorttien loppumista.
    • Avopakka on lukittu aina jaon alussa. Kun sen on joku nostanut, uusi avopakka on vapaa. Tässä versiossa lukitsemattoman avopakan nostamiseen riittää yksi samanarvoinen kortti sekä villi kortti.
    • Canasta for Windows -pelissä on mahdollisuus sallia villikortticanasta. Villikortticanasta koostuu vähintään seitsemästä villistä kortista ja sen arvo on 1000 pistettä.
    • Jotkut pelaavat niin, että avopakan saa nostaa, jos on samannumeroisten korttien canasta.
    • Kaksinpeliä voi pelata myös niin, että positiiviseen pistesaaliiseen vaaditaan kaksi canastaa. Tämä on todellinen kaikki tai ei mitään -versio.
    • Canasta for Windows -pelissä on avauspöytäyksen pistemäärän laskuun seuraavat lisävaihtoehdot:
      1. Avopakan päällimmäistä korttia ei saa laskea mukaan.
      2. Jos avauspöytäyksessä syntyy canasta, saa canastapisteet laskea avauspöytäykseen. Tämä sallii mm. seitsemän viitosen pöytäämisen avauspöytäyksenä.