Paskahousu - Säännöt

Huom!

Tuskin löytyy kahta samanlaista versiota paskahoususta, toisten mielestä lopussa esittelemäni Valepaska on se oikea paskahousu. Nämä versiot ovat minun elämäni aikana opitut ja vaihe vaiheelta hioutuneet. Paskahousu oli ensimmäinen korttipeli, jonka opin (olin n. 8-vuotias).

Yleistä

  • suomalainen peli, vaikka samantyyppisiä pelejä tunnetaan muissakin maissa
  • pelistä on ainakin aikaisemmin käytetty myös nimeä hönö
  • tavoitteena on päästä ensimmäisenä käsikorteista eroon, viimeiseksi jääneestä pelaajasta tulee paskahousu
  • paras pelaajamäärä on kolmesta viiteen

Pelaa korttipelejä näillä casinoilla:


Redbet Casino 1 000 € bonus ja 250 ilmaiskierrosta.

|

LeoVegas 1 000 € bonus ja 30 ilmaiskierrosta ilman talletusta + 200 ilmaiskierrosta ilman kierrätysvaatimusta.

|

CasinoCruise 200 € bonus ilman talletusta + 800 € bonus ja 200 ilmaiskierrosta.

|


Jako

  • Tavallinen 52 kortin pakka, ei jokereita
  • Kaikille jaetaan 5 korttia yksitellen

Pelin kulku

Korttien arvojärjestys ja erikoismerkitys

Kortti Käyttö Muuta
3 tavallinen kortti kolmonen aloittaa pelin
4...9 tavallisia kortteja  
10 kaatokortti, kaataa avopakan, jonka päällimmäinen kortti on (3...9) Jos pelataan tyhjälle pöydälle, seuraavan pelaajan on nostettava tämä. Kympit pelataan aina yksi kerrallaan.
J...K tavallinen kortti Ei saa pelata tyhjälle pöydälle eikä (3...7):n päälle, ellei pakka ole loppu.
Ässä kaatokortti, kaataa avopakan, jonka päällimmäinen kortti on (J...K) Jos pelataan tyhjälle pöydälle, seuraavan pelaajan on nostettava tämä. Ässät pelataan aina yksi kerrallaan.
2 eräänlainen valtti, joka voidaan pelata minkä tahansa muun kortin päälle, paitsi 10:n ja ässän. Kakkosen päälle saa pelata vain kakkosen. Kakkoset eivät kaadu, joten ne ovat pelissä mukana loppuun asti ja jäävät 'paskahousulle'.
  • Pelin aloittaa se, jolla on eniten kolmosia. Jos usealla pelaajalla on sama määrä kolmosia, heistä aloittaa se, jonka kohdalle vuoro ensimmäisenä tulisi (ensin etumies ja siitä eteenpäin myötäpäivään, jakaja viimeisenä). Jos taas kenelläkään ei ole yhtään kolmosta, kysytään nelosia samalla tavalla.
  • Seuraavan pelaajan täytyy laittaa avopakkaan samaa tai suurempaa korttia, esim. viitosen päälle saa laittaa viitosen tai kaksi viitosta tai kuutosen tai kolme yhdeksäistä jne.. Katso edellisestä taulukosta tarkemmat ohjeet. Jos pelaaja ei pysty tai halua laittaa korttia avopakkaan, hänen on nostettava koko avopakka itselleen, ja vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle
  • Pelaaja voi myös kaataa avopakan. Tällöin kaataja kääntää avopakan nurinpäin ja aloittaa seuraavan avopakan. Avopakka kaatuu myös, jos siihen tulee neljä samaa korttia (kakkoset eivät kuitenkaan kaadu).
  • Kädessä täytyy olla aina vähintään 5 korttia kunnes pakka loppuu. Pakasta ei saa nostaa käsikortteja, jos on kädessä 5 korttia tai enemmän. Pelaajan täytyy siis ensin pelata kädestään kortti/kortit saadakseen nostaa pakasta uusia tilalle. Tähän on olemassa yksi poikkeus: pelaaja saa kääntää avopakasta yhden kortin niin, että kaikki pelaajat näkevät sen. Jos se sopii avopakkaan, vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Muussa tapauksessa pelaajan on nostettava avopakka ja kääntökortti käteensä.
  • Muut pelaaja pelaavat kukin vuorollaan yhden kortin avopakkaan ja täydentävät käsikorttejaan
  • Käsikortit pelataan loppuun, kun pakka on tyhjä

Taktiikka

  • Kakkoset ovat pelin tärkeimmät kortit. Ilman kakkosia joutuu jossakin vaiheessa nostamaan ikävänkokoisen avopakan. Siksi kakkoset kannatta säästää sellaisiin tilanteisiin, joissa avopakka on kasvanut suureksi, eikä siihen pysty laittamaan mitään muuta korttia.
  • Kaatokorttejakaan ei kannata tuhlata liian aikaisin. Kaataminen kannattaa, jos kädessä on pieniä kortteja, esim. nelosia. Ne pystyy pelaamaan pois, kun kaataa avopakan. Tällöin saa usein pakasta parempia kortteja tilalle.
  • Jos avopakassa on vain muutama kortti sekä kakkonen, se kannattaa nostaa
  • Seiskat ovat hyviä kortteja, koska niiden päälle ei saa pelata kuvakortteja. Jos seuraavalla pelaajalla on vain kakkosia, ässiä, kuvakortteja ja alle seiskoja, on seiskan iskeminen avopakkaan melko näppärä temppu.
  • Ässiä ja kymppejä kannattaa seurata. Kummankin loppuminen vaikuttaa pelin kulkuun. Ilman ässiä kuninkaan päälle pystyy laittamaan ainoastaan kakkosen, kymppien puuttuminen taas tekee seiskat entistä arvokkaammiksi.
  • Loppupelin aikana kaatokorttien antaminen ovat näppärä tapa häiritä pelaajaa, joka on lähellä voittoa: kymppi tai ässähän on aina nostettava, edes kakkonen ei käy niiden päälle. On kuitenkin huomattava, että vain yhden kaatokortin saa antaa kerrallaan.

Sääntövariaatioita kokeiltavaksi perusversion kanssa

  1. Kortti, jonka päälle saa laittaa kuvia, voi olla myös 7 tai 9. Jos se on yhdeksän, saa kuvia pelata kahdeksaisen päälle sen jälkeen, kun kaikki yhdeksäiset on pelattu.
  2. Neljä samaa ei kaadu.
  3. Voidaan käyttää kahta pakkaa. Tällöin pitää sopia, miten menetellään neljän saman kanssa: kaatuuko vai eikö kaadu.
  4. Kuvakortteja saa pelata vain yhden kerrallaan.

Kaikki kortit jaetaan pelaajien kesken (jotkut sanoivat tätä ruotsalaiseksi paskahousuksi). Ei sovi pienelle pelaajamäärälle.

Muunnelma 1: Valepaska eli paskahousu väärin päin

  • Ainoastaan jaon ensimmäinen pelattu kortti on näytettävä, muut asetetaan pöydälle nurin päin ja pelaaja kertoo mitä hän laittaa tai on laittavinaan pinoon, esim. 'kolme viitosta'.
  • Kenellä tahansa on oikeus katsoa, ovatko viimeksi pelatut (=viimeksi pelanneen pelaajan) kortit oikeita. Jos ne ovat oikeita, on katsojan nostettava pakka; jos ne eivät ole, on huijarin nostettava koko pino
  • Kortteja ei saa katsoa enää, kun seuraava pelaaja on laittanut kortin siihen päälle.
  • Pelin etikettiin kuuluu, ettei kaatokortteja pengota: jos epäilee jonkun huijaavan, on se tehtävä reilusti, eikä jälkikäteen tonkimalla.
  • Pelivuoron siirtyminen pakan 'katsomisen' jälkeen on hieman epäselvä (kohdat 3 ja 4), mutta ainakin kohtia 1 ja 2 kannattaa noudattaa:
    1. Kaataja jatkaa aina, jos kaatokortti paljastui oikeaksi.
    2. Huijari ei saa koskaan jatkaa.
    3. Huijaustilanteessa jatkaa huijarista seuraava
    4. Jos kortit (muu kuin kaatokortti) olivat oikeat, jatkaa oikeiden korttien laittajasta seuraava.

Muunnelma Valepaskasta: Punamusta paskahousu

  • Vain mustilla kympeillä, ässillä ja kakkosilla on erityismerkitys. Punaiset kympit sijoittuvat yhdeksikön ja sotamiehen väliin, punaiset ässät sijoittuvat kuninkaiden yläpuolelle ja punaiset kakkoset ovat pakan alimpia kortteja.
  • Kymppejä, ässiä ja kakkosia lyötäessä on sanottava myös kortin väri.
  • Kuvakortin voi lyödä myös tyhjälle pöydälle. Alin numerokortti, jonka päälle voi lyödä kuvakortin, on seiska.
  • Tämä muunnelma sopinee parhaiten Valepaskaan, mutta kukaan ei kiellä kokeilemasta sitä myös oikein päin pelattavaan Paskahousuun.

Pöytäpaska

  • Pelaajille jaetaan neljä korttia pöydälle nurin päin ja niiden päälle neljä korttia oikein päin. Nämä kortit käytetään vasta kun käsikortit ovat loppuneet.
  • Sovittaessa kakkoset voidaan poistaa.

Valepaska jokereilla

Jokerit otetaan mukaan ja ne on pakko valehdella joksikin muuksi kortiksi. Jos jää kiinni, joutuu luonnollisesti nostamaan.


korttipelit.net