Ristikontra

Yleistä

  • Aluksi esittelen useimmissa korttipelikirjoissa olevat siistityt säännöt, sitten Pohjois-Suomessa pelatun version.
  • Neljä henkeä pelaa pareittain
  • Pelaaja istuu omaa pariansa vastapäätä
  • Vain kortin arvolla on merkitystä, korttien maat ovat täysin yhdentekeviä
  • Mitään merkkejä pelitoverille ei saa antaa, paitsi tikkiin laitetuilla korteilla
  • Tikkiin saa laittaa minkä kortin haluaa, "numerontuntopakkoa" ei ole
  • Peliä saatetaan kutsua myös nimillä Ristiklappi ja Lappi. Tällöin tarkoitettaneen versiota, joka vastaa sivun alaosassa esitettyä sääntömuunnelmaa

Korttien arvot

Suosittelen pistelaskutapaa B, se on yleisemmin käytössä.

Pisteenlaskutapa A:

Kortti Piste
10 1 piste
J 2 pistettä
Q 3 pistettä
K 4 pistettä
A 5 pistettä

Pisteenlaskutapa B:

Kortti Piste
10 10 pistettä
J 2 pistettä
Q 3 pistettä
K 4 pistettä
A 11 pistettä

Jako

  • Tavallinen 52 kortin pakka, ei jokereita
  • Kaikille jaetaan 6 korttia

Tavoite

Pari pyrkii keräämään tikkejä, joissa on pistekortteja

Pelin kulku

  • Etumies aloittaa laittamalla yhden kortin eteensä pöydälle oikeinpäin ja ottaa uuden kortin pakasta
  • Kädessä täytyy olla aina 6 korttia kunnes pakka loppuu
  • Muut pelaaja laittavat kukin vuorollaan yhden kortin pöydälle
  • Tikin voittaa se, joka viimeksi laittaa pöydälle samannumeroisen kortin kuin tikin aloittaja
  • Tikin voittaja kääntää tikin eli kerää tikkiin laitetut kortit (4 kpl), laittaa ne nurinpäin eteensä ja aloittaa uuden tikin
  • Pelaaja saa halutessaan laittaa tikkiin kortin suoraan pakasta
  • Samannumeroisella kortilla saa aloittaa enintään kolme kertaa peräkkäin
  • Käsikortit pelataan loppuun, kun pakka on tyhjä

Pisteiden lasku

  • Kumpikin joukkue laskee tikeissä voittamiensa korttien yhteispisteet taulukon mukaisesti
  • Peliä pelataan 60/120 pisteeseen asti (laskutapa A / laskutapa B)
  • Pisteitä on jaossa joka kierroksella 60 tai 120, mikä helpottaa pisteiden laskemista
  • Jos pari ei saa yhtään pistettä jollakin kierroksella, se menettää kaikki aikaisemmat pisteensä

Taktiikka

  • Pistekorteilla ei tee mitään, jos niillä ei pääse pelaamaan. Viimeistään pelin lopussa ne joutuu laittamaan tikkeihin ja silloin ne menevät yleensä vastustajille.
  • Jos tietää (tai veikkaa) peliparin voittavan tikin, kannattaa siihen laittaa joku arvokortti
  • Pelattujen korttien muistaminen on tärkää -- siten pystyy pelaamaan kortteja, joita ei ole enää pakassa
  • Jos olet tarpeeksi kiero, voit kehitellä parisi kanssa järjestelmän, jolla viestität poisheittämilläsi korteilla parillesi, mitä sinulla on kädessäsi tai minkäkokoisia kortteja haluaisit pelattavan.

Muunnelma: Pohjoisen Ristikontra

Tämänkaltaiset säännöt esitetään esim. kirjassa Pohjoiset korttipelit. Uskon, että korttipeli Lappi viittaa myös tämänkaltaiseen Ristikontran muunnelmaan, ainakin termi "lappi" esiintyy useassa kohdassa. Säännöt pohjautuvat em. kirjaan sekä Pauli Ylösen lähettämiin sääntöihin. Paulin mukaan nämä ovat oikeat ristikontran säännöt, joita ilman ristikontra olisi pelkkä tavallinen tikkipeli.

Tavoite

  • Kerätä tikeissä mahdollisimman paljon pistekortteja tai syöttää vastustajille rouva ilman kuningasta
  • Jos vastustaja on onnistunut syöttämään kuningattaren otettujen tikkien joukkoon, täytyy häviön välttämiseksi saada käsikorteilla pelattaessa kuningas
  • Käytössä on 120 pisteen pistetaulukko eli korttien arvot 11, 10, 4, 3 ja 2

Pelin kulku

  • Jakaja aloittaa ensimmäisen tikin, mutta vastapuolue voi ryöstää aloitusvuoron lyömällä pöytään kuvakortin ennen kuin jakaja ehtii aloittaa. Kaikilla pitää kuitenkin olla kuusi korttia jaettuna.
  • Vähintään yksi kuningas täytyy jäädä peliin pakan loputtua eli pakan neljättä kuningasta ei saa pelata ennen kuin kuin pakka on loppunut
  • Muuten pelataan samoin säännöin kuin perusversiota

Pelin puhdistaminen

Puhdistamisella tarkoitetaan, että jos otetuissa tikeissä on kuningatar, pitää pakan loppumisen jälkeen saada tikissä kuningas. Muuten peli on likainen eli ollaan menossa kuselle

Pisteiden lasku

Pisteet lasketaan 120 pisteen taulukon mukaan, mutta sen lisäksi tappiot arvostellaan seuraavasti tasapelistä noloimpaan mahdollisimpaan tappioon asti:

tasapeli molemmilla joukkueilla 60 pistettä ja puhdas peli. Erittäin harvinainen lopputulos, peli voidaan ratkaista tikeissä saatujen korttien lukumäärällä pistehäviö puhdas peli, mutta pisteitä vähemmän kuin vastustajilla kusipeli vähintään neljä pistettä ja peli puhdistamatta eli tikeissä on saatu kuningatar muttei kuningasta pakan loputtua lappi alle neljä pistettä, mutta ei akkaa kortiton lappi ei yhtään tikkiä kusilappi tikeissä akka ainoana pistekorttina. Harvinaista.

Lisäsääntöjä, joita voidaan halutessa soveltaa

Seuraavia paikallisia sääntöjä on olemassa:

  • Aloittava joukkue saa sopia keskenään, kumpi aloittaa ensimmäisen tikin (tätä sääntöä sovellettaessa aloitusvuoroa ei saa varastaa, vaan aloitusvuoro on aina jakajan joukkueella)
  • Puhdistus on voimassa vain kahdella viimeisellä kierroksella (kun pelaajilla on enintään kaksi korttia kädessä). Muuttaa puhdistamisen hyvin vaikeaksi
  • Kortin kääntäminen pakasta katsotaan kielletyksi
  • Ennen kortin kääntämistä pakasta umpimähkään pitää pelaajan sanoa hyvää, jos haluaa pistekortin tai kiinni, jos haluaa kortin, jolla saa tikin kiinni. Toive on sitova eli jos pyytää hyvää ja tuleekin kiinniottokortti, sitä ei hyväksytä.
  • Jaon jälkeen jakaja näyttää pakan alimman kortin kaikille pelaajille ja katsoo pakan päällimmäisen kortin parinsa kanssa. Jos kortit muodostavat parin, pakka on lukossa. Jakajan on ilmotettava tämä kaikille pelaajille ja tällöin pakan voi kuka tahansa avata aloittamalla pelin samannumeroisella kortilla kuin pakan lukinnut kortti (esim. jos pakan pohjakortti ja päällimmäinen kortti ovat kuutosia, kuka tahansa saa avata pakan kuutosella). Jos pakka ei avaudu, jakajan joukkue aloittaa pelin ja peli pelataan pelkillä käsikorteilla.