Räväytys

Yleistä

  • Sitoumusrommipeli, jossa joka kierroksella kerätään erilaisia yhdistelmiä
  • 3-6 pelaajaa
  • Peli tarjoaa monia taktikointimahdollisuuksia ja sopii hyvin seurapeliksi
  • Peli kestää varsin pitkään, sillä siihen kuuluu kahdeksan kierrosta

Tavoite

  • Pöydätä kierroksella vaadittavat korttiyhdistelmät ja päästä käsikorteista eroon
    1. kierroksella kerätään kahdet kolmoset, esim. 777 ja QQQ
    2. kierroksen tavoite on kolmet kolmoset
    3. kierroksella kerätään neljät kolmoset
    4. kierros: kaksi värisuoraa
    5. kierros: kolme värisuoraa
    6. kierros: yksi värisuora ja yhdet kolmoset
    7. kierros: kaksi värisuoraa ja yhdet kolmoset
    8. kierros: kahdet kolmoset ja yksi värisuora
  • Värisuoraan vaaditaan vähintään neljä peräkkäistä korttia samaa maata. Jos kädessä on useampi värisuora samasta maasta, ne eivät saa olla peräkkäisiä: pata-5-6-7-8-9-10-J-Q eivät muodosta kahta sallittua värisuoraa. Limittäiset värisuorat tai värisuorat, joiden väliin jää vähintään yksi korttit ovat sallittuja, esim. risti-5-6-7-8, risti-8-9-10-J tai hertta-3-4-5-6, hertta-8-9-10-J

Jako

  • Kaksi tavallista 52 kortin pakkaa ja neljä jokeria eli 108 korttia
  • Korttien arvojärjestys: ässä pelaajan valinnan mukaan 1 tai 14, muut kortit silmäluvun mukaan
  • Jokerit ja mustat kakkoset toimivat villeinä kortteina eli voivat edustaa mitä tahansa pakan korttia pelaajan valinnan mukaan
  • Jaettavien korttien lukumäärä vaihtelee kierroksittain. Jakaja jakaa näiden lisäksi itselleen aina yhden ylimääräisen kortin.
    • Kierrokset 1 ja 2: 11 korttia
    • Kierros 3: 12 korttia
    • Kierros 4: 11 korttia
    • Kierros 5: 12 korttia
    • Kierrokset 6, 7 ja 8: 11 korttia

Pelin kulku

  • Jakaja aloittaa laittamalla yhden kortin pöydälle kuvapuoli ylöspäin avopakan pohjakortiksi
  • Seuraavalla pelaajalla on oikeus ottaa poislaitettu kortti itselleen. Jos hän ei halua sitä, on muilla pelaajilla oikeus ottaa se huutamalla "Ostan!". Jos useampi pelaajista huutaa, ensin ehtinyt saa kortin
  • Pelaaja, joka huutaa kortin itselleen, joutuu ottamaan umpipakasta yhden sakkokortin käteensä eikä hän saa laittaa yhtään korttia pois
  • Vuoro jatkuu huudon jälkeen pelaajasta, jonka vuoro olisi ollut ilman huutoa. Hänen on pakko ottaa kortti umpipakasta.
  • Jos vuorossa oleva pelaaja ei halua ottaa poislaitettua korttia eikä kukaan huuda "Ostan!", hän ottaa umpipakasta yhden kortin
  • Pelaaja lopettaa aina vuoronsa laittamalla yhden käsikorteistaan kuvapuoli ylöspäin avopakkaan. Avopakasta saa näkyä vain päällimmäinen kortti
  • Pelaaja voi pöydätä valmiit korttiryhmät omalla vuorollaan. Kaikki pelikierroksella vaaditut ryhmät on pöydättävä kerralla. Vaadittuja ryhmiä saa jatkaa (esim. kolmosiin voi pelata neljännen, viidennen jne. kortin ja suoraa pidentää), mutta muita kuin kierroksella vaadittuja ryhmiä ei saa pöydätä
  • Ei ole pakko pelata korttiryhmiä heti, vaan voi myös pantata, kunnes pääsee kaikista käsikorteistaan kerralla eroon ja saa samalla lopetettua pelin. Tätä kutsutaan räväyttämiseksi.
  • Kun vaaditut korttiryhmät on pöydätty, on pelaajalla oikeus jatkaa myös vastustajien pöytäyksiä. Esim. jos vastustaja on pöydännyt 555 ja pata-6789, voi lyödä vastustajan pöytäykseen kaikki kädessä olevat 5:t ja pata-10:n
  • Kun pöytäykset on tehty, on pelaajalla lisäksi oikeus vuorollaan siirtää vastustajan tai itsensä pöytäämä villi kortti uuteen paikkaan, jos omassa kädessä on kortti, joka sopii villin kortin tilalle.
    Esimerkki. Vastustajalla on pöydättynä värisuora hertta-3, hertta-4, jokeri ja hertta-6; itsellä on pöydättynä värisuora pata-7-8-9-10 ja kädessä hertta-5 ja pata-5. Kädessä oleva hertta-5 sopii vastustajan värisuoraan jokerin tilalle, jolloin tämän jokerin voi siirtää omaan värisuoraan esittämään pata-6:ta ja tällöin saa myös kädessä olevan pata-5:n pöydättyä.
  • Kierros päättyy, kun yhdeltä pelaajalta loppuvat käsikortit

Erikoistilanteet

  • Jos umpipakka loppuu, poislaitettujen korttien pino sekoitetaan ja siitä tehdään uusi umpipakka. Tämän jälkeen pakasta nostettua korttia ei saa laittaa samalla vuorolla pois, vaan täytyy laittaa joku muu käsikortti.
  • Jos umpipakka ja poislaitettujen korttien pino loppuvat, kukin pelaaja laittaa vuorollaan yhden kortin pois (on edelleen mahdollista huutaa kortti). Sakkokortteja ei tässä tilanteessa enää ole.

Pisteiden laskenta

  • Käsikorteista lasketaan miinuspisteet seuraavasti
Kortti Pistearvo
jokerit ja mustat kakkoset 50
Ässät 25
K, Q, J, 10 10
9...3 ja punaiset kakkoset 5
  • Kaikkien kierrosten jälkeen pisteet summataan yhteen ja vähiten pisteitä saanut on voittaja