Norlanninnakki

Yleistä

  • Vanha tikkipeli Ruotsista
  • Enintään viisi pelaajaa

Tavoite

  • Tarkoituksena ottaa mahdollisimman monta tikkiä ja päästä kirjanpidossa nollaan
  • Jokaisella pelaajalla on aluksi 10 pistettä ja jokaisesta saadusta tikistä pisteet vähenevät yhdellä
  • "Metsään mennyt" pelaaja saa viisi sakkopistettä

Jako

  • Tavallinen pakka, 52 korttia.
  • Korttien arvojärjestys: ässä korkein ja kakkonen alin
  • Pelin aluksi jokainen pelaaja laittaa pelikassaan yhden pelimerkin
  • Ensin pelaajille jaetaan kolme korttia, sitten yksi kortti käännetään oikeinpäin valtiksi. Tämä kortti kuuluu jakajalle. Lopuksi jaetaan kaksi korttia kaikille pelaajille.
  • Jakajalla on siis alussa kuusi korttia, muilla viisi.

Tarjoukset

  • Etumies aloittaa tarjoamisen. Vaihtoehdot ovat koputtaminen ja kyttääminen.
  • Koputtaminen tarkoittaa, että lupaa ottaa vähintään yhden tikin. Jos pelaaja sanoo sen sijaan sanoo "Kyttään", hän ei lupaa ottaa tikkejä, mutta tulee kuitenkin peliin mukaan.
  • Jos kaikki kyttäävät, kortit heitetään pois ja sama jakaja suorittaa uuden jaon
  • Tarjouskierros päättyy heti ensimmäiseen koputukseen
  • Muissa kuin ensimmäisessä jaossa tarjouskierros on hieman erilainen: koputuksen jälkeen muut pelaajat (myös ne, jotka ovat ilmoittaneet kyttäävänsä) joutuvat päättämään, tulevatko mukaan vai lepäävätkö. Mukaan tulleita pelaajia koskee nimittäin näissä jaoissa sama vaatimus kuin koputtajaa ensimmäisessä jaossa: vähintään yksi tikki on saatava. Lepääjät eivät osallistu lainkaan peliin.

Korttien ostaminen

  • Tarjouskierroksen jälkeen etumies aloittaa korttien ostamisen
  • Pelaaja laittaa pois haluamansa määrän kortteja ja jakaja antaa umpipakasta saman määrän tilalle
  • Kun tulee jakajan vuoro ostaa kortteja, ottaa hän kuitenkin tilalle yhden kortin vähemmän kuin on laittanut pois, jotta hänellekin jää viisi korttia käteen peliä varten

Pelin kulku

  • Etumies aloittaa. Jos hänellä on valttiässä, se on pakko pelata ensin.
  • Maata on tunnustettava, valttipakkoa ja ylimenopakkoa ei ole
  • Tikin voittaa korkein kortti pyydettyä maata tai korkein valtti, jos valttia on lyöty tikkiin
  • Uuden tikin aloittaa edellisen tikin voittaja

Pakkovaltti

Kun joku pelaajista on päässyt pistekirjanpidossa yhteen pisteeseen, tulee voimaan lisäsääntö nimeltä "pakkovaltti", joka pisteenlaskijan pitää kuuluttaa. Säännön mukaan valttia on aina ajettava, jos sitä on kädessä. Jos pelaaja ei noudata sääntöä, hän menee automaattisesti metsään.

Pisteiden laskenta

  • Jos koputtanut pelaaja (kun kyseessä 1. jako) tai kuka tahansa pelissä mukana ollut pelaaja (muut jaot) ei saanut yhtään tikkiä, hän "menee metsään". Hänelle lisätään pistekirjanpitoon viisi pistettä (pisteet eivät kuitenkaan voi mennä yli kymmenen) ja hän maksaa yhden pelimerkin kassaan.
  • Metsäänmeno merkitään kirjanpitoon viivalla
  • Peli päättyy, kun yksi pelaajista pääsee nollaan tai sen alle

Muunnelmia

Tarjouskierros ennen kuin kaikkia kortteja on jaettu

Voidaan pelata niin, että tarjoaminen alkaa, kun vasta kolme korttia ja valtti on jaettu. Tällöin pelionnella on suurempi merkitys lopputulokseen.

Voittajan pitää päästä tasan nollaan

Jos pelaaja menee alle nollan, negatiiviset pisteet kirjanpidossa muutetaan positiivisiksi. Tämä muunnelma voi kestää pitkään, sillä muut pelaajat voivat tehdä kiusaa lähellä nollaa olevalle pelaajalle syöttämällä tälle tikkejä.

Vaihtoehtoinen pisteenlaskenta

Tässä versiossa ei pelin alussa eikä pelin aikana käytetä pelimerkkejä. Vasta pelin päättyessä häviäjät maksavat jokaisesta pisteestään voittajalle yhden pelimerkin ja lisäksi viisi pistettä jokaisesta metsään menostaan.