Limppu

Yleistä

  • 2-6 pelaajaa
  • Peli muistuttaa hieman moskaa ja mustaa maijaa

Pelin tavoite

päästä limpusta (ruutu-2) eroon ennen kuin pakasta tulee patakuningas, joka katkaisee pelin

Jako

  • tavallinen 52 kortin pakka
  • ei valttia
  • ensimmäinen jakaja arvotaan: kukin pelaaja vetää pakasta yhden kortin ja pienimmän kortin saanut pelaaja joutuu ottamaan pakasta limpun itselleen, sekoittamaan pakan ja jakamaan kortit
  • Jokaiselle pelaajalle jaetaan viisi korttia. Limpun saaneella pelaajalla on siis alussa kuusi korttia, muilla viisi.
  • Limppu ei ole tavanomainen kortti, vaan eräänlainen pantti, joka kulkee pelaajalta toiselle. Sitä ei lasketa kakkoseksi eikä sitä oteta huomioon käsikorttien määrää laskettaessa.

Pelin kulku

  • pelin kulku muistuttaa mustaa maijaa: yksi pelaaja lyö vuorollaan ryhmän kortteja, jotka seuraava pelaaja yrittää kaataa
  • pelaaja saa antaa vuorollaan seuraavalle pelaajalle kaadettavaksi yhden seuraavista sallituista korttiryhmistä:
    1. parin
    2. kolmoset (kolmen samannumeroisen kortin ryhmän)
    3. neloset (neljän samannumeroisen kortin ryhmän).
    Limpun saa lyödä vain sallitun korttiryhmän mukana.
  • Limpun haltijan vasemmanpuoleinen pelaaja aloittaa lyömällä jonkin sallituista korttiryhmistä limpun haltijan eteen. Peli kulkee vastapäivään eli toiseen suuntaan kuin korttipelit yleensä.
  • Jos lyöntivuorossa olevalla pelaajalla ei ole yhtään paria kädessä, pitää hänen nostaa pakasta kortteja, kunnes pystyy lyömään parin.
  • Pelaajat täydentävät pakasta kätensä aina viiteen korttiin (limpun haltija kuuteen korttiin). Pelaaja, jonka vuoro on kaataa pöydälle lyödyt kortit, ei kuitenkaan saa nostaa pakasta kortteja kesken korttien kaatamisen.
  • Pelaaja, jolle kortit on lyöty, pyrkii kaatamaan hänelle lyödyt kortit. Kortin pystyy kaatamaan samaa maata olevalla suuremmalla kortilla; ässiä ei voi lainkaan kaataa, koska valttia ei ole
  • Limppua ei saa kaataa, sillä ei voi kaataa muita kortteja ja se täytyy aina nostaa. Limppu säilyy aina pelissä mukana
  • Pelaaja, jolla on limppu, antaa sen pois vuorollaan yhdessä jonkin sallitun korttiryhmän kanssa (pari, kolmoset tai neloset). Huom! Limppu ei muodosta paria toisen kakkosen kanssa, joten esim. yhdistelmä ruutu-2 ja risti-2 on laiton. Vasta limppu ja kaksi kakkosta on sallittu.
  • kaatamattomat kortit joutuu nostamaan käteen; kaadetut kortit poistuvat pelistä
  • Korttien kaatamisen jälkeen pelivuoro määräytyy seuraavasti:
    1. jos joutuu nostamaan muita kortteja kuin limpun, vuoro siirtyy eteenpäin eli nostanut pelaaja ei pääse lyömään kortteja.
    2. jos pystyy kaatamaan kaikki kortit mahdollista limppua lukuunottamatta, pääsee itse lyömään kortteja seuraavalle pelaajalle
  • Heti kun joku pelaajista nostaa pakasta patakuninkaan, peli loppuu. Jos joku jää kiinni lopetuskortin panttauksesta, hän häviää pelin (ja sarjapelimuodossa saa 50 pistettä). Jos limppu on lyöty pöydälle ja patakuningas nousee pakasta, limpun katsotaan olevan sillä pelaajalla, jolle limppu on lyöty.

Pisteiden laskenta

Jos limppua pelataan sarjapelinä, jokaisesta ässästä saa 14 pistettä ja limpusta 20 pistettä pelin päätyttyä. Koko peli menee poikki, kun joku pelaajista saa 150 pistettä. Vähiten pisteitä kerännyt on voittaja.

Muunnelmia

Limppua voidaan pelata myös kahdella pakalla, jolloin toisesta pakasta otetaan limppu eli ruutu-2 ja halutessa myös patakuningas pois.