Lapsy on stressaava peli

Läpsy

Yleistä

  • Viihdyttävä ja hauska kahden tai useamman pelaajan refleksejä vaativa peli. Hyvässä seurassa saa nauramaan.
  • Vastaava peli tunnetaan englanninkielisissä maissa nimellä Egyptian Ratscrew
  • Tavoitteena on kerätä kaikki kortit
  • Peli voi kestää kauan, 20 min .. 2 h
  • Hyvälle pelaajalle tulee himo löytää haastaja itselleen

Pelaa korttipelejä näillä casinoilla:


Redbet € 1 000 bonus
250 ilmaiskierrosta
LeoVegas € 1 000 bonus
222 ilmaiskierrosta
CasinoCruise € 1 000 bonus
200 ilmaiskierrosta

Jako

  • 1 tavallinen pakka 2-4 pelaajalle. Yli 4 pelaajalle käytetään 2 pakkaa. Ei jokereita.
  • Kaikki kortit jaetaan kaikkien pelaajien kesken. Pelin luonteesta johtuen ei ole väliä, vaikka jako ei menisi tasan.
  • Kortteja ei saa katsoa
  • Maalla ei ole väliä

Pelin tavoite

Kerätä kortit muilta pelaajilta kuvakorttien tai läpsyjen avulla

Pelin kulku

  • Käsipakkaa pidetään kuvapuoli alaspäin toisessa kädessä ja vapaalla kädellä käännetään nopeasti itsestäpois päinkortti pöydän keskelle oikein päin. Näin ei ole mahdollisuutta nähdä itse korttia ennen muita ja siten huijata.
  • Etumies aloittaa, tämän jälkeen vuoro siirtyy myötäpäivään
  • Aina kun pöytään laitettu kortti on samannumeroinen kuin edellinen päällimmäinen kortti, tulee pelaajien asettaa nopeasti kämmen pinon päälle. Se pelaaja, jonka kämmen on alimmaisena, saa pöydällä olevan pinon. Tätä kutsutaan läpsyksi.
  • Jos pelaaja laittaa pöytään kuvakortin tai ässän, on seuraavan pelaajan saatava pöytään myös kuvakortti tai ässä, muutenviimeksi kuvakortin laittanut pelaaja saa pöydällä olevan pinon.
  • Pöydältä otettu pino laitetaan aina sellaisenaan käsipakan alle kuvapuoli alaspäin.
  • Pinon nostanut pelaaja jatkaa laittamalla pöytään uuden kortin.

Säännöt kuvakorteille ja ässälle

Kortti Yritysten määrä
J 1
Q 2
K 3
A 4
  • Jos pöytään on laitettu sotilas, täytyy seuraavan pelaajan saada ensimmäisellä kortillaan kuvakortti tai ässä. Jos pöydässä on rouva, saa seuraava pelaaja yrittää vielä toisen kerran, mikäli ensimmäisellä epäonnistuu. Kuninkaalla yrityksiä on kolme ja ässällä neljä.
  • Jos pelaaja saa pöytään sallituilla yrityksillä kuvakortin tai ässän, siirtyy vuoro seuraavalle pelaajalle yrittää saadakäypää korttiaviimeisen kuvakortin osoittaman määrän verran
  • Viimeisen kuvakortin tai ässän laittanut pelaaja saa aina koko pinon itselleen
  • Läpsy aina sallittu kaikissa pelin vaiheissa. Myöskin kuvakorteilla.
  • Jos pelaajan kortit loppuvat, tulee seuraavan pelaajan yrittää jäljelle jääneen määrän verran kuvakorttia tai ässää.

Käsipakan loppuminen

  • Kun kädessä on jäljellä enää 3 korttia, saa pelaaja katsoa ja valita korttinsa. Näin on mahdollisuus yrittää läpsyä tai taktikoida mahdollisilla kuvakorteilla.
  • Jos taktikointi onnistuu ja kädessä on yli kolme korttia, tulee käsipakka kääntää taas nurin
  • Käsikorttien loputtua on pelaajalla mahdollisuus palata peliin mukaan läpsyllä
  • Jos pelaaja, jolla ei ole käsikortteja, läpsäisee väärin, hän menettää mahdollisuuden palata peliin

Läpsy

  • Riitojen välttämiseksi tulee pelaajilla olla sama etäisyys pöydän pinoon
  • Jos kädessä ei ole kortteja, on läpsyä yrittävän pidettävä kädet nyrkissä vierekkäin yhtä etäällä kuin muutkin.
  • Ei ole järkevää olla mahdollisimman lähellä pöydän pinoa. 15-20cm on suositeltava minimietäisyys.
  • Ei ole sallittua jättää kämmentä pinon päälle läpsyn merkiksi, esimerkiksi taktikoitaessa kolmella viimeisellä kortilla. Läpsy tulee aina suorittaa erikseen. Kaksi nopeaa "läpsäisyä", joista ensimmäisellä laittaa kortin, on kuitenkin hyväksyttävä ratkaisu.
  • Epäselvissä läpsyissä voittaja on se jolla on eniten sormia alimmaisena.
  • Jos pelaaja vuorollaan ehtii laittaa läpsypaikan päälle uuden kortin, menee läpsyn mahdollisuus ohi.
  • Pelaaja, joka lyö nyrkillä tai kämmensyrjällä tai muuten vaarallisesti pinon päälle häviää pelin välittömästi ilman mahdollisuutta palata takaisin peliin.
  • Pitkät kynnet saattavat aiheuttaa haavoja.
  • Jos tekee läpsyn syyttä, rangaistuksena laitetaan käsipakan päällimmäinen kortti pöydän pinon alle. Voi olla tilanteita, jossa tästä on kuitenkin hyötyä. Jos läpsäisee tarkoituksellisesti turhaan ei rangaistusta tule. Jos esim. täytyy vastata jätkään, ja muistaa korteistaan, että seuraava kortti ei ole kuvakortti eikä ässä ja siksi tekee läpsyn saadakseen uuden mahdollisuuden, ei tätä tule hyväksyä. Yleensä läpsy on refleksinomainen, jolloin on helppo todeta tehtiinkö väärä läpsy tarkoituksellisesti edellä olevasta syystä.

Pisteiden laskenta

Läpsyssä ei lasketa pisteitä

Pelin päättyminen

  • Voittaja on se, jolla on kortteja kädessä siinä vaiheessa kun muilta pelaajilta käsikortit ovat loppuneet. Viimeisen pelaajan täytyy kuitenkin vastata kuvakorttiin tai ässään, jos sellainen on viimeksi pelattu.
  • Mikäli edelliseltä pelaajalta loppuvat kortit kesken kuvakorttiin vastaamisen, täytyy viimeisen pelaajan täydentää yritykset loppuun näin mahdollistaen vielä viimeisen epätoivoisen läpsyn mahdollisuuden.

Taktiikka

  • Kortit eivät sekoitu kädessä ollessaan. Näin on mahdollista muistaa perättäiset läpsyllä saadut samanarvoiset kortit ja hyödyntää tietoa. Huom! Tässäkään kohtaa ei saa laittaa suoraan kämmentä kortin myötä pinon päälle.
  • Nopeus on valttia. Peli on myös hauskempi jos korttien laittamiseen saa vauhtia.
  • Parhaat refleksit omaavalla pelaajalla on voiton avaimet käsissään. On silti mahdollista, että läpsyjä ei tule pelin aikana kertaakaan