Kurkku

Yleistä

  • 3-4 pelaajaa. Voidaan pelata kahdellakin pelaajalla, mutta peli ei ole yhtä mielenkiintoista.

Jako

  • Tavallinen 52 kortin pakka
  • Normaali arvojärjestys eli ässä on korkein kortti. Mailla ei ole pelissä merkitystä.
  • Kaikille jaetaan kuusi korttia.

Pelin tavoite

Jättää viimeiseksi käsikortiksi mahdollisimman pieni kortti

Pelin kulku

  • Etumies aloittaa haluamallaan kortilla
  • Etumiehestä seuraavan pitää lyödä tikkiin samanarvoinen tai suurempi kortti. Jos hän ei pysty tähän, hänen täytyy laittaa pienin korttinsa. Seuraavan pelaajan täytyy puolestaan laittaa samanarvoinen tai suurempi kortti - tai jos ei pysty tähän, lyödä pienin korttinsa.
  • Suurimman kortin tikkiin lyönyt pelaaja aloittaa seuraavan tikin. Tikkien saamisella ei sinänsä ole mitään merkitystä pisteiden kannalta.
  • Esimerkki: Etelä on jakaja. Länsi aloittaa 9:llä, pohjoinen lyö J:n.
    Idällä ei ole suurempaa kuin J, joten hän lyö pienimmän käsikorttinsa, joka sattuu olemaan 2:n. Etelä lyö Q:n ja saa tikin itselleen, koska sen kortti oli suurin. Etelä aloittaa seuraavan tikin haluamallaan kortilla.

Pelin päättyminen

  • Peli päättyy, kun jokaisella on enää yksi kortti kädessään
  • Käsikortit näytetään ja sille, jolla on suurin kortti, merkitään miinuspisteitä kortin silmäluvun mukaisesti ( 9=9 pistettä, J=11 pistettä jne.)
  • Jos useammalla pelaajalla on pienin kortti, kullekin merkitään miinuspisteitä kortin arvon mukaisesti
  • Pelataan ennaltasovittuun pistemäärään asti, esim. 30 pistettä
  • Vähiten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa

Taktiikka

  • Peli perustuu suurelta osin tuuriin, mutta on siinä vähän taktiikkaakin mukana
  • Ei kannata pelata suurimpia korttejaan heti, sillä silloin joutuu melko varmasti laittamaan jossakin vaiheessa pienimpiä korttejaan peliin. Eli ässä on todella hyvä kortti alussa.
  • Mutta ei myöskään kannata pihtailla liikaa, sillä silloin saattaa jäädä kuvakortti viimeiseksi käteen jolloin ollaan jako hävitty

Rassi

Rassi eroaa Kurkusta seuraavasti:

  1. Ennen varsinaista peliä jakaja kysyy: "Onko ilmaisia?" Jos pelaajalle ei ole jaettu yhtään kuvakorttia, hän voi vaihtaa kaikki korttinsa. "Ilmaisia" ei ole pakko ottaa, hyvin pienillä korteilla kannattaa pelata.
  2. Sitten jakaja kysyy "kahdennuksia". Pelaaja joko tyytyy kortteihinsa tai kahdentaa eli vaihtaa kaikki kuusi. Jos kahdentaja häviää jaon, hänen miinuspisteensä tulevat kaksinkertaisina. Pelaajat vaihtavat korttinsa vuorollaan myötäpäivään.
  3. Jos joku pelaaja on kahdentanut, jakaja kysyy häneltä vielä "vastakahdennuksia". Pelaaja voi vaihtaa kaikki korttinsa vielä kerran. Vastakahdentajan tappio tietää nelinkertaisia miinuksia
    • Voi käydä niin, että sama pelaaja saa ensin ilmaiset, sitten hän kahdentaa ja lopuksi vielä vastakahdentaa.
    • Kahdennusta kannattaa käyttää harkiten. Varsinkin, jos pelaajia on 4 tai 5, pääsee usein pälkähästä pelaamalla huonoillakin korteilla.
    • Termit kahdennus ja vastakahdennus on lainattu suoraan bridgestä.
  4. Kun kortinvaihdot on tehty, pelataan Kurkun sääntöjen mukaan paitsi että ässä on korkein kortti, mutta viimeisessä tikissä pienin, eli arvoltaan 1.
  5. Rassia pelataan 50 pisteeseen.