Kullankaivaja

Yleistä

  • Kullankaivaja on puhdas arvokorttitikkipeli, jossa pisteitä saa ainoastaan tikeissä saaduista pistekorteista; voitettujen tikkien lukumäärällä ei ole merkitystä.
  • 2-4 pelaajaa. Neljän pelaajan tapauksessa voidaan muodostaa kaksi joukkuetta, joiden jäsenet istuvat vastakkain eli pohjoinen ja etelä vastaan itä ja länsi.
  • Peli lienee hauskin ja haasteellisin pareittain pelattaessa

Pelin tavoite

Kerätä tikkejä voittamalla mahdollisimman paljon arvokorttipisteitä seuraavan taulukon mukaisesti:

Kortti Pistearvo
patasotamies (iso kullankaivaja) 15
muut sotamiehet (tavalliset kullankaivajat) 11
kympit 10
ässät 5
kuninkaat 3
kuningattaret 2

Jako

  • tavallinen 52 kortin pakka
  • jos on kolme pelaajaa, pakasta otetaan risti-2 pois
  • kullekin jaetaan viisi korttia

Korttien arvojärjestys

  • Sotamiehet ovat pelin ainoat valtit ja niitä sanotaan kullankaivajiksi. Kullankaivajista patasotamies on arvokkain, nimeltään iso kullankaivaja. Muut sotamiehet ovat samanarvoisia ja jos samaan tikkiin pelataan useampi sotamies (mutta ei patasotamiestä), voittaa ensin pelattu sotamies
  • Kullankaivajien katsotaan kuuluvan oman maansa kortteihin eli kullankaivajalla voi tunnustaa maata, esim. ristisotilaalla ristiä.
  • Huom! sotilaan jälkeen joka maassa kuningas on korkein kortti ja ässä alin eli arvojärjestys on J, K, Q, 10, ..., 2, A.
  • Pataässää sanotaan lapioksi. Pisteiden mennessä tasan useamman pelaajan kesken, voittaa se, jolla on lapio. Muuten pataässä on normaali kortti.

Pelin kulku

  • etumies aloittaa ensimmäisen tikin eli lyö valitsemansa kortin pöydälle
  • Tikkiin ensin pelattua maata on tunnustettava, jos voi. Jos tikki on aloitettu kullankaivajalla, tulee tunnustaa kullankaivajan edustamaa maata
  • ellei ole pyydettyä maata, on pakko pelata kullankaivaja
  • ellei ole pyydettyä maata eikä yhtään kullankaivajaa, saa pelata vapaavalintaisen kortin
  • Pari selventävää esimerkkiä em. pakkojen soveltamisesta:
    • Tikki aloitettu ristisotamiehellä, kädessä iso kullankaivaja sekä ristejä: pakko pelata ristiä maantuntopakon vuoksi.
    • Tikki aloitettu ristisotamiehellä, kädessä iso kullankaivaja eikä yhtään ristiä tai muita kullankaivajia: pakko pelata iso kullankaivaja, sillä jos pyydettyä maata ei ole, on pakko pelata kullankaivaja.
  • Tikin voittaa pelaaja, joka on lyönyt tikkiin
    1. ison kullankaivajan
    2. ensimmäisenä muun kuin ison kullankaivajan, jos iso kullankaivaja ei ole mukana tikissä
    3. isoimman kortin pyydetystä maasta, jos tikissä ei ole yhtään kullankaivajaa
  • tikin voittanut pelaaja kerää tikkiin pelatut kortit nurinpäin ja aloittaa seuraavan tikin
  • pelaajat täydentävät pakasta käsikorttinsa viiteen korttiin
  • pakan loputtua pelataan käsikortit loppuun

Pisteiden laskeminen

  • pelin päätyttyä pelaajat laskevat tikeissä keräämänsä arvokortit ylläolevan taulukon mukaisesti ja tasapelitilanteen ratkaisee siis pataässä eli lapio
  • Vaihtoehtoisesti voidaan pelata, kunnes joku pelaajista kerää 250 pistettä. Tällöin lapiolla ei ole merkitystä.
  • jos pelaajia on neljä ja pelataan puolueittain, vastakkain istuvat pelaajat ovat samaa joukkuetta ja heidän keräämänsä arvokortit lasketaan yhteen
  • pakassa olevien arvokorttien summa on 128 pistettä