Knorri

Yleistä

  • Ikivanha peli, jonka säännöt eivät muistuta juurikaan muita pelejä.
  • Joissakin korttipelikirjoissa pelistä käytetään nimeä pöytäknorri
  • Säännöt ovat helpot, mutta peli on silti taktinen
  • Sopii yli kahdelle pelaajalle, ainakin viiteen asti
  • 2 on alin kortti, A ylin.
  • Ruutu on valttimaa, sitä voi pelata hertan tai padan päälle
  • Risti on kova maa, sen päälle ei voi laittaa ruutua.

Jako

  • Kortteja ei jaeta (!)
  • Pöydälle käännetään (sikin sokin) 9 korttia.
  • Kukin pelaaja kääntää vuorollaan pakasta yhden kortin näkyviin ja ottaa pöydästä samaa maata olevat numeroarvoltaan pienemmät kortit, sekä käännetyn kortin itselleen. Nämä kortit pelaaja laittaa eteensä nurinpäin.
  • Jos pöydästä ei saa mitään, käännetty kortti jää pöydälle muiden joukkoon.
  • Se, joka on ottanut pöydästä viimeksi, saa loput kortit.

Pelin tavoite

  • Päästä käsikorteista eroon. Jos joku pelaajista ei saanut 'jaossa' yhtään korttia, on hän jo voittanut!
  • Se, joka otti viimeksi pöydästä, aloittaa ensimmäisen tikin haluamallaan kortilla.
  • Kukin pelaaja laittaa vuorollaan tikkiin yhden kortin, jonka täytyy olla samaa maata ja suurempi TAI valttia. Jos edellinen kortti on valttia, täytyy laittaa isompi valtti.
  • Jos pelaaja ei pysty laittamaan tikkiin korttia, ottaa hän tikin alimman kortin itselleen.
  • Tikki kaatuu, kun siinä on yhtä monta korttia kuin sillä hetkellä on pelaajia mukana.

Taktiikka

  • Kuten aina, yritä muistaa vastustajiesi kortit. Muistihirviö tietää pelin alussa kaikkien pelaajien käsikortit.
  • Jos vastustajalla on valttia, mutta ei ristiä, pelaa ristiä. Tällöin vastustajan on otettava kortti.

Muunnelma

Risti on pehmeä maa, sen päälle saa pelata joko suuremman ristin, tai minkä tahansa muun kortin, valtti mukaanlukien.