Kingi

Yleistä

  • Kingi on neljän hengen tikkipeli. Kaikki pelaavat siis ensisijaisesti omaksi edukseen, ei joukkueita. Pelin tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon pisteitä ja eniten pisteitä kerännyt on siis voittaja.
  • Plus/miinuspisteitä saadaan tikeistä tai niiden sisältämistä korteista jäljempänä kerrotulla tavalla.

Jako

  • Peliä pelataan tavallisella 52 kortin pakalla. Korttien arvojärjestys on normaali: 2 on alin, ässä ylin.
  • Peliä pelataan 12 jakoa. Jaossa kaikki kortit jaetaan.
  • Aluksi arvotaan ensimmäinen jakaja; kukin nostaa kortin, pienin jakaa; suurin pitäköön kirjaa, ellei muuta sovita. Jakovuoro siirtyy myötäpäivään seuraavalle.
  • Jaon ensimmäisen kierroksen (tikin) aloittaa jakajasta seuraava (paitsi valttikierroksilla valtin tekijä). Seuraavan kierroksen aloittaa tikin voittanut pelaaja.
  • Pelissä kuluu aikaa 1 - 1,5 tuntia.

Pelin kulku

Kingin eri jaoissa pelaajilla on erilaisia tavoitteita ja myös säännöt ja pistelasku riippuvat jaosta. Jaot ovat seuraavat:

Neljä ensimmäistä jakoa

  • Neljä ensimmäistä jakoa pelataan tavallisena misäärinä (laisto, välttely) eli kukin yrittää välttyä tikkien saamiselta, koska jokaisesta saadusta tikistä pelaajalle merkitään 2 miinuspistettä. Millään korteilla ei näillä kieroksilla ole pisteiden kannalta merkitystä.
  • Jakajasta myötäpäivään seuraava aloittaa kierroksen lyömällä tikkiin minkä tahansa sopivaksi katsomansa kortin. Seuraava pelaaja myötäpäivään lyö tikkiin minkä tahansa kortin samasta maasta (maata on tunnustettava eli maantuntopakko, ylimenopakkoa ei ole), tai jos maata ei ole, minkä muun kortin tahansa. Kolmas ja neljäs pelaaja toimivat vuorollaan samoin. Tikin saa eli joutuu ottamaan korkeimman kortin aloitusmaata lyönyt pelaaja.
  • Tikin saamisen merkiksi pelaaja laittaa itse lyömänsä kortin eteensä selkä ylöspäin ja muut kolme pelaajaa voivat heittää korttinsa pois yhteen kasaan seuraavaa sekoitusta ja jakoa odottamaan.
  • Tikin saaja aloittaa seuraavan kierroksen ja jako etenee näin loppuun.
  • Seuraava jakaja tekee työt ja jälleen pelataan 13 kierrosta, uusi jako, jne.
  • Näin on pelattu 4 x 13 kierrosta ja pelaajilla on yhteensä 104 miinuspistettä. Pisteenlaskijan kannattaa tarkistaa aina neljän jaon jälkeen, että pisteet pelaajien kesken täsmäävät.

Jaot 5-8

  • Seuraavat neljä kierrosta (5 ... 8) ovat myös erilaisia välttelykierroksia.
  • Jakovuoro kiertää samalla tavalla kuin edellä. Jaon ensimmäisen tikin aloittaa jakajasta myötäpäivään seuraava millä tahansa kortilla (poikkeuksena kierros 7). Tikit pelataan myötäpäivään, maapakko. Tikin voittaa tai joutuu ottamaan korkeimman kortin aloistusmaata lyönyt. Hän myös aloittaa seuraavan tikin (kierroksella 7 rajoitus).
  • Kierroksella 5 vältetään kuninkaiden ja sotamiesten ottamista eli sellaisten tikkien voittamista, joihin on lyöty kyseinen kortti. Kuninkaasta pelaajalle merkitään 3 ja sotilaasta 2 miinuspistettä. Kierroksella on siis jaossa 20 miinuspistettä.
  • Kuninkaan tai sotilaan saaja laittaa kortin eteensä kuvapuoli ylöspäin ja tikin muut kortit voidaan laittaa pois yhteiseen kasaan.
  • Kierroksella 6 vältetään rouvien ottamista eli sellaisten tikkien voittamista, joihin on lyöty kyseinen kortti. Rouvasta pelaajalle merkitään 5 miinuspistettä. Kierroksella on siis jaossa 20 miinuspistettä.
  • Rouvan saaja laittaa kortin eteensä kuvapuoli ylöspäin ja tikin muut kortit voidaan laittaa pois yhteiseen kasaan.
  • Kierroksella 7 vältetään herttakuninkaan ottamista eli sen tikin voittamista, johon on lyöty kyseinen kortti. Herttakuninkaasta pelaajalle merkitään 10 miinuspistettä. Jako päättyy heti, kun herttakuningas on otettu.
  • Tällä kierroksella tikin aloituksessa on se rajoitus, että hertaa ei saa lyödä aloituskortiksi, jos kädessä on muuta maata.
  • Kierroksella 8 vältetään jaon viimeisen tikin ottamista. Viimeisestä tikistä pelaajalle merkitään 15 miinuspistettä.

Kierrokset 9 - 12

  • Kierrokset 9 ... 12 ovat pluspisteitä kartuttavia kierroksia.
  • Jakovuoro kiertää samalla tavalla kuin edellä.
  • Jakajalla on lähtökohtaisesti oikeus tehdä valtti. Hän kuitenkin tarjoaa aluksi valtinteko-oikeutta huutokaupalla muille kolmelle pelaajalle. Kukin pelaaja arvioi omat mahdollisuutensa saada tikkejä määräämällään valtilla pelaten (voidaan määrätä myös valtiton peli, sangi, jolloin tikin voittaa suurin aloitusmaata lyöty kortti) verrattuna siihen, että joku muu määrää valtin.
  • Pelaajat tarjoavat vuorotellen jakajasta myötäpäivään kiertäen nousevan määrän (yksi tai useampia yli edellisen huudon) tikkejä jakajalle. Pelaaja voi heti tai huutokaupan edetessä passata. Kun huudon jälkeen kaksi muuta ovat passanneet (tai heti aluksi on kuultu kolme passia jakaja joko ilmoittaa myyvänsä huudetulla määrällä tai sanovansa uuden hinnan. Huutaja voi sen jälkeen ostaa pyydetyllä hinnalla tai passata. Kolmen aloituspassin jälkeen jakajan ei tarvitse ilmoittaa hintaa, vaan voi suoraan määrätä pelin valtin (tai sangipelin).
  • Huutokaupan voittaja ilmoittaa valtin ja aloittaa ensimmäisen tikin millä tahansa kortilla. Tikki pelataan myötäpäivään. Maata on tunnustettava ja jos sitä ei ole, on lyötävä valttia. Ylimenopakkoa ei ole. Tikin voittaa korkeimman kortin aloitusmaata tai valttia lyönyt pelaaja. Tikin voittaja aloittaa seuraavan tikin.
  • Tikin voittaja laittaa oman korttinsa eteensä selkä ylöspäin tikin merkiksi.
  • Jaon lopuksi huutaja (jos aluksi näin kävi) maksaa jakajalle sovitun tikkimäärän. Pelaajille merkitään 5 pluspistettä jokaisesta saadusta tikistä.
  • Jokaisessa jaossa on siis jaossa 65 pistettä ja näillä kierroksilla yhteensä 260 pistettä.

Pisteiden laskenta

Pelin voittaa se, jolla on eniten pluspisteitä (Pelin lopuksi kaikkien pelaajien pistemäärä yhteensä on siten - 104 - 65 + 260 = + 91).