Karnöffel

Yleistä

  • 4 pelaajaa pareittain. Pelaajat istuvat vastapäätä pariaan
  • kyseessä on tikkipeli
  • Karnöffel on hyvin vanha eurooppalainen korttipeli, josta on mainintoja jo 1400-luvun alkupuolelta
  • Pelin aikana pelaajat saavat täysin vapaasti keskustella korteistaan ja neuvoa pariaan tai vastustajiaan.

Jako

  • 48 kortin pakka, joka muodostetaan tavallisesta 52 kortin pakasta poistamalla ässät
  • Valtteja lukuunottamatta korteilla on tavallinen järjestys, kuningas (13) on korkein, sitten kuningatar (12), sotilas (11), 10, 9 ja niin edelleen, kakkonen alin.
  • Kaikille jaetaan viisi korttia, joista ensimmäinen kuvapuoli ylöspäin, loput neljä kuvapuoli alaspäin. Kuvapuoli ylöspäin jaetuista korteista pienin (normaalin suuruusjärjestyksen mukaan eli 2 alin, 13 ylin) määrää valttimaan. Jos pienintä korttia on kaksi tai useampi, ensimmäinen niistä määrää valtin.

Pelin tavoite

  • Voittaa joukkueena vähintään kolme tikkiä viidestä. Tästä joukkue saa yhden pisteen.
  • Joukkue, joka saa 12 pistettä, voittaa.

Pelin kulku

  • Peli on tikkipeliä ilman maantuntopakkoa ja valttipakkoa
  • Etumies aloittaa, pelivuoro kulkee myötäpäivään
  • Valttimaan korteista ainoastaan seuraavat toimivat valtteina:
    • sotilas (11) = Karnöffel: lyö kaikki muut kortit
    • 7 = Paholainen: lyö kaikki muut kortit paitsi Karnöffelin , mutta vain jos se lyödään tikin ensimmäiseksi kortiksi. Paholaista ei voi lyödä ensimmäiseen tikkiin.
    • 6 = Paavi: lyö kaikki muut kortit paitsi edellämainitut
    • 2 = Keisari: lyö kaikki muut paitsi edellämainitut
    • 3: lyö kaikki muut kortit paitsi 13 ja edellämainitut valtit
    • 4: lyö kaikki muut kortit paitsi 13, 12 ja edellämainitut valtit
    • 5: lyö kaikki muut kortit paitsi 13, 12, 11 ja edellämainitut valtit
  • Valttimaan 13, 12, 10, 9 ja 8 ovat siis tavallisia kortteja, joilla voi pelata normaalisti, mutta niillä ei ole mitään erityisvoimaa
  • Etumies aloittaa haluamallaan kortilla (ei kuitenkaan valtti-7:lla eli paholaisella kuten edellä mainittiin)
  • Muut pelaajat lyövät vapaasti valitsemansa kortin.
  • Ensimmäisen tikin voittaja toimii seuraavan kierroksen jakajana.
  • Tikin voittaa tikkiin lyöty suurin valtti huomioiden yllämainitut rajoitukset valttimaan korteille. Jos tikkiin ei ole lyöty yhtään valttia, tikin voittaa suurin kortti, joka on samaa maata kuin tikkiin ensin lyöty kortti.
  • Suurimman kortin tikkiin lyönyt pelaaja aloittaa seuraavan tikin.

Pelin päättyminen

  • Peli päättyy, kun käsikortit on pelattu loppuun.
  • Joukkueet laskevat, kumpi joukkue on saanut enemmistön tikeistä (vähintään 3 tikkiä). Tämä joukkue saa yhden pisteen kirjanpitoon.
  • Pelataan 12 pisteeseen asti.
  • Pelaaja, joka voitti ensimmäisen tikin toimii seuraavan kierroksen jakajana.