Englantilainen visti

Suppea oppimäärä

  • Korttipelien klassikko, joka tuli suosituksi Edmond Hoylen 1746 julkaiseman korttipelikirjan myötä.
  • Pelataan pareittain, parin jäsenet istuvat vastakkain.
  • Kaikki kortit jaetaan yksitellen, viimeinen jakajalle jaettu kortti käännetään näkyviin ja se määrää pelin valtin.

Pelin kulku

  • Etumies aloittaa ensimmäisen tikin
  • Jakaja ottaa käännetyn kortin käteensä ennen kuin on hänen vuoronsa pelata.
  • Peli kulkee tavallisten tikkisääntöjen mukaan, eli maata on tunnustettava, jos pystyy. Valttipakkoa ei ole.

Pisteiden laskeminen

  • Puolue saa yhden pisteen jokaisesta yli kuuden menevästä tikistä.
  • Seitsemästä tikistä joukkue saa yhden pisteen, kahdeksasta tikistä kaksi pistettä jne.
  • Peli koostuu viidestä pisteestä, erävoittoon tarvitaan kaksi peliä.
  • Puolue, jonka käsikorteissa on ollut kaikki arvokortit (valttimaan A,K,Q,J) saa 4 lisäpistettä.
  • Jos puolueella on kolme neljästä arvokortista, saa se 2 lisäpistettä.
  • Arvokorttipisteitä ei lasketa puolueelle, jolla on ennestään 4 pistettä.
  • Tikeistä saatavat pisteet lasketaan ensin, ja pelin hävinnyt joukkue ei saa laskea kyseisessä jaossa arvokorttipisteitään.
  • Erän voittaja saa eräpisteitä seuraavasti:
    • Vastustajilla 0 p. samassa pelissä: 3 eräpistettä
    • Vastustajilla 1-2 p. samassa pelissä: 2 eräpistettä
    • Vastustajilla 3-4 p. samassa pelissä: 1 eräpiste
  • Joukkue, joka voittaa erän (siis kaksi peliä) saa 2 lisäpistettä.
  • Lopullinen tulos lasketaan kaikkien pisteiden summasta.
  • Pistelaskuesimerkki:

Laaja oppimäärä

  • Aloituskortilla kannattaa kertoa parillesi minkälaiset kortit sinulla on. Tässä yleisiä ja hyviksi havaittuja neuvoja:
    • tarkoittaa mitä tahansa korttia kakkosesta kymppiin
    1. Kädessä vähintään viisi valttia: aloita valtilla
    2. Muusta kuin valtista kädessä A-K-x: Ensin K, sitten A
    3. Vain yksi kortti ei-valttia: Aloita sillä
    4. Muusta kuin valtista A-x-x: Aloita ässällä.
    5. Pisin maa (ei ässää): neljänneksi korkein kortti sitä maata
  • Viestitä tikkeihin laittamillasi korteilla parillesi, mitä maata haluat pelata:
    • Kun tunnustat maata, jota parisi on pyytänyt:
      • Kun sinulla on hyvä(t) kortit tätä maata: pelaa ensin iso, sitten pieni, jos parisi jatkaa
      • Huonot kortit tätä maata: pienestä isoon.
      Kun vastapuolue pelaa maata, jota sinulla ei ole ja et voi/halua käyttää valttia, voit samalla tavoin kertoa poislaittamallasi kortilla, mitä haluat parisi seuraavaksi pelaavan.
  • Se joka laittaa tikkiin kortin järjestyksessä toisena pelaa pienen kortin, kolmas ja neljäs suuren.
  • Siis sama toisin sanottuna: Se parin jäsen, joka pelaa ensin vastustajan aloittamaan tikkiin, ei ota turhia riskejä.
  • Kannattaa hankkiutua eroon lyhyestä maasta, jonka jälkeen on helppo yllättää vastustajat valtilla.
  • Jos sinulla on useita valtteja, mukaanlukien A ja K, pelaa vastustajiltasi valtit pois aikaisessa vaiheessa.
  • Ja kuten tavallista, pyri painamaan mieleesi, mitkä korkeat kortit ovat menneet ja mitkä valtit ovat jäljellä.

Muunnelmia

  1. Arvokorttipisteet lasketaan tikeissä saaduista pisteistä eikä käsikorteista.
  2. Loppupisteisiin lasketaan ainoastaan eräpisteet.

Läheisiä pelejä

Todennäköisyyksiä

Laskin erään ystäväni pyynnöstä todennäköisyydet eri arvokorttijakaumille. Tässä ne ovat, jos ne sattuvat kiinnostamaan muitakin.

Jakajan puolue - vastustajat:
4-0
3-1 2-2 1-3 0-4
6,9 % 28,1 % 39,0 % 21,8 % 4,1 %