500 Tikkipeli

Yleistä

  • Australian kansallispeli. Australialainen perusversio on neljälle pelaajalle pareittain, Yhdysvaltalainen versio kolmelle pelaajalle. Eri maiden säännöt eroavat jonkin verran toisistaan.
  • Sopii 2 ... 5 pelaajalle. Seuraavat ohjeet ovat kolmelle pelaajalle, muut versiot esitellään sivun lopussa.

Tavoite

  • Pelaajat pyrkivät aluksi tarjoamaan suurimman mahdollisen määrän tikkejä, jonka pystyvät ottamaan. Korkein tarjous jää voimaan ja sen tekijä pelaa kahta muuta pelaajaa vastaan, jotka yrittävät estää häntä saamasta riittävää määrää tikkejä.
  • Pelissä ei ole ylimenopakkoa eikä valttipakkoa, mutta maata täytyy seurata.

Jako

  • Viidessäsadassa käytetään varsin omalaatuista pakkaa, kortit 2-6 poistetaan ja pakkaan lisätään jokeri (tai yksi poistetuista kakkosista, jos jokeri on hukkunut tai erottuu muista korteista). Kortteja on siis 33 kpl kolmen hengen pelissä.
  • Jakaja jakaa kaikille 10 korttia ja 3 korttia kuvapuoli alaspäin pöytäkorteiksi. Perinteinen jakotapa on: kolme korttia kaikille pelaajille, kolme korttia pöytäkorteiksi, sitten kaikille neljä korttia ja vielä lopuksi kolme korttia kullekin pelaajalle.
  • Korttien arvojärjestys on erittäin henkilökohtainen:
    Valttimaassa jokeri on korkein, sitten valttimaan sotilas, toinen samanvärinen sotilas, A, K, Q, 10, 9, 8, 7
    Muissa maissa arvojärjestys on tavallinen, paitsi siinä maassa, joka on samanvärinen kuin valtti, koska sotilas puuttuu.
Selvyyden vuoksi korttien arvojärjestys maittain, kun hertta on valttia (rivien järjestyksellä ei merkitystä):
korkein... matalin
Jokeri ♥J ♥J ♥A ♥K ♥Q - ♥10 ♥9 ♥8 ♥7
♦A ♦K ♦Q - ♦10 ♦9 ♦8 ♦7
♠A ♠K ♠Q ♠J ♠10 ♠9 ♠8 ♠7
♣A ♣K ♣Q ♣J ♣10 ♣9 ♣8 ♣7

Pelin kulku

Tarjousvaihe

  • Etumies eli jakajan vasemmalla puolella oleva pelaaja aloittaa tarjoamisen.
  • Pienin tarjous on 6 pataa, mikä tarkoittaa, että pelaaja lupaa ottaa 6 tikkiä, kun pata on valttia.
  • Jokaisen pelaajan on korotettava tarjousta tai passattava. Passannut pelaaja ei saa enää osallistua tarjousvaiheeseen.
  • Maiden arvojärjestys on alimmasta ylimpään pata, risti, ruutu, hertta. Näiden yläpuolella on vielä valtiton peli (eli grandi).
  • On myös mahdollista käyttää misääritarjousta, jonka tekijä lupaa olla ottamatta ainoatakaan tikkiä. Misäärin arvo on 250 pistettä, joten se sijoittuu tarjousten "8 pataa" ja "8 ristiä" väliin.
  • Tarjousvaihe loppuu, kun kaksi pelaajaa on passannut. Omaa tarjoustaan ei siis saa korottaa.
  • Jos kaikki passaavat, kortit kerätään pois ja jakovuoro siirtyy eteenpäin. Vaihtoehtoisesti voidaan sopia, että tällöin pelataan grandipeli, jossa jokaisesta tikistä saa 10 pistettä ja jakaja aloittaa.

Pelivaihe

  • Korkeimman tarjouksen tekijästä tulee pelinviejä. Hän kääntää pöytäkortit ja ottaa ne käteensä, kun muut pelaaja ovat nähneet kortit. Sen jälkeen hän laittaa kolme korttia pois näyttämättä niitä muille pelaajille.
  • Pelinviejä aloittaa ensimmäisen tikin.
  • Normaalit vistisäännöt, kukin pelaa yhden kortin tikkiin, tikin voittaja aloittaa uuden tikin.
  • Valtittomassa pelissä jokeri on pelin korkein kortti. Sen suhteen noudatetaan seuraavia sääntöjä:
    • Jos pelaaja aloittaa tikin jokerilla, on pelaajan nimettävä maa, jota muiden on tunnustettava.
    • Pelaaja saa tunnustaa pyydettyä maata jokerilla, kunhan allaolevaa sääntöä noudatetaan.
    • Jokeria ei saa nimetä sellaisen maan kortiksi, jonka loppumisen pelaaja on osoittanut heittämällä kyseistä maata pyydettäessä tikkiin jotakin muuta maata olevan kortin.
    • Joidenkin sääntöjen mukaan jokeri muuttuu viimeisessä tikissä edustamansa maan alhaisimmaksi kortiksi.

Pistelaskenta

  • Jos pelinviejä saa lupaamansa määrän tikkejä, merkitään hänelle tarjouksen mukainen pistemäärä, muussa tapauksessa häneltä vähennetään sama pistemäärä. Ylimääräisistä tikeistä ei saa lisäpisteitä, paitsi
  • Jos tarjouksen tekijä on tehnyt alle 250 pisteen tarjouksen ja hän saa kaikki tikit. Tästä saa 250 pistettä.
tikkejä/valtti 6 7 8 9 10
pata 40 140 240 340 440
risti 60 160 260 360 460
ruutu 80 180 280 380 480
hertta 100 200 300 400 500
grandi 120 220 320 420 520
  • Misääri 250 pistettä, jos se on hyväksytty tarjoukseksi.
  • Vastustajat saavat 10 pistettä jokaisesta saamastaan tikistä. 500 pisteen rajan saa kuitenkin rikkoa ainoastaan tarjouksen tekijä: puolustajat eivät voi voittaa peliä pelkillä tikeistä saaduilla pisteillä.
  • Peli loppuu, kun joku pelaajista saa +500 tai -500 pistettä. Eniten pisteitä saanut voittaa.

500 eri pelaajamäärille

  1. 2 pelaajaa
    Kuten kolmen hengen peli, mutta kolmannet käsikortit jätetään käyttämättä eli ne muodostavat kuolleen käden.
  2. 4 pelaajaa
    Käytetään 43 kortin pakkaa, jossa on kortit viitosesta ylöspäin, sekä kaksi punaista nelosta ja tietenkin jokeri. Peli pelataan pareittain.
  3. 5 pelaajaa
    52 kortin pakka sekä yksi jokeri. Kukin pelaa yksin.

Muunnelmia

  1. 5 kortin 500
    Käytetään 52 kortin pakkaa ja jokeria. Kortit jaetaan kuten perusversiossa paitsi että käytetään viittä pöytäkorttia ja ylimääräiset kortit jätetään syrjään. Sopii 2-4 pelaajalle. Uhkapelimaisempi kuin perusversio, koska pelinviejä saa vaihtaa puolet korteistaan.
  2. Kukin pelaajista saa tarjota vain kerran.
    Rajoittaa tarjousmahdollisuuksia.