31

Yleistä

  • Sopii 2-9 pelaajalle
  • Päämääränä on saada mahdollisimman hyvä käsi. Jokaisessa jaossa huonoimman käden haltija menettää yhden tai kaksi pelimerkkiä, joita kutsutaan elämiksi.

Jako

  • Tavallinen pakka, 52 korttia.
  • Korttien pistearvot: 2...9 silmäluvun mukaan, 10, J, Q ja K ovat arvoltaan 10, ässä 11.
  • Jokaiselle pelaajalle annetaan 3 pelimerkkiä (tulitikkuja, pennejä tms).
  • Kaikille jaetaan 3 korttia ja pakan päällimmäinen kortti käännetään avopakan ensimmäiseksi kortiksi.

Tavoite

Pelaaja voi yrittää kerätä kahdenlaisia yhdistelmiä, joko kolmen ryhmiä, tai sellaisia käsiä, joissa samaa maata olevien korttien numeroarvojen summa on mahdollisimman suuri. Vaihtoehdot ovat siis seuraavat.

  1. Käsi, sisältävän arvokkaat kortit yhdestä maasta. Jos pelaajalla olisi kädessä ♦A, ♦Q, ♠J, hänellä olisi kädessään 11 + 10 = 21 pisteen arvoinen yhdistelmä. Toinen esimerkki: ♣4, ♣7, ♣9 kädessä tuottaa 4 + 7 + 9 = 20 pistettä.
  2. Kolmen ryhmä. Tämä tarkoittaa siis kättä, jossa kaikki kortit ovat numeroarvoltaan samat, kuten kolme kuningatarta, kolme viitosta jne.. Kolmen ryhmä lasketaan 30 pisteen arvoiseksi siitä riippumatta, mistä korteista se koostuu.

Pelin kulku

  • Etumies aloittaa nostamalla yhden kortin avopakasta tai umpipakasta, ja laittamalla yhden käsikorteistaan avopakkaan.
  • Näin jatketaan, kunnes joku saa 31 tai koputtaa (katso seuraava kohta).
  • Pelaaja, joka uskoo, että hänellä on riittävän hyvät kortit, koputtaa pöytään ennen kuin hän normaalisti ottaisi kortin avo-/umpipakasta. Koputtaja ei siis nosta korttia, vaan antaa vuoronsa mennä ohi. Muut pelaajat saavat vielä yhden vuoron, minkä jälkeen kaikki paljastavat korttinsa.
  • Se, jolla on huonoimmat kortit, häviää yhden elämän. Tasapelitilanteessa (kahdella tai useammalla pelaajalla huonoimmat kortit) menetellään seuraavasti:
    1. Koputtaja on etuasemassa, muut häviävät koputtajaa vastaan.
    2. Niissä tasapelitilanteissa, joissa koputtaja ei ole mukana, kaikki häviävät elämän.
  • Jos koputtajalla itsellään on kaikkein huonoimmat kortit, hän menettää kaksi elämää.
  • Jos joku saa tasan 31, hän näyttää heti korttinsa, ja kaikki muut häviävät yhden elämän siitä riippumatta kenellä on huonoin käsi.
  • Pelaaja tippuu pois pelistä, jos hän häviää silloin kun hänellä ei ole yhtään pelimerkkiä jäljellä. Siis peli ei ole menetetty vielä, kun joutuu luopumaan viimeisestä pelimerkistä.
  • Voittaja on se, joka jää viimeiseksi "henkiin".

Muunnelmia

  • Kolmen pituinen värisuora on 30 pisteen arvoinen, paitsi Q-K-A, joka on 31 pistettä, kuten perussääntöjen mukaan kuuluukin.
  • Kolmen ryhmää ei lasketa minkään arvoiseksi, ainoastaan saman maan kortit saa laskea.

Todennäköisyyksistä

Laskin huvikseni todennäköisyydet erilaisille käsille suoraan pakasta vedettynä. Laskuvirheet ovat kyllä mahdollisia, näissä tulee helposti ajatusvirheitä.

  • P("31 pistettä") = 0,00109
  • P("30 pistettä värisuoralla") = 0,00181
  • P("30 pistettä 3 samalla") = 0,00235
  • P("30 pistettä tavallisesti") = 0,00148
  • P("29 pistettä") = 0,00217

On siis todennäköisempää saada kolmen ryhmä kuin 29 pistettä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos kerää kolmen ryhmää, kädessä on pistearvoltaan todella surkeat kortit, kunnes saa sen ryhmään kuuluvan kolmannen kortin. Ajatelkaa vaikka keskeneräistä kolmen ryhmää ♠6, ♣6, ♥J. Sen arvo on vain 10 pistettä! Siksi ei ole kovin järkevää yrittää kerätä kolmen ryhmää tai sen saaminen pitäisi hyvittää yhdellä lisäelämällä, jolloin riski kannattaisi.